Zájem o nové vozy klesá, stejně tak netáhnou dlouhodobé závazky. Zákazníci chtějí pružnost a nízké ceny.

Ačkoliv se v březnu a dubnu ekonomika v podstatě zastavila, společnost Driveto zaznamenala meziměsíční nárůst objednávek automobilů o desítky procent. Nabízí totiž flexibilní pronájem vozů, který může zákazník kdykoliv ukončit. Zkušenosti z Německa i USA naznačují, že tento trend bude pokračovat.

Těžký rok 2020 pro automobilky predikovaly už kroky EU směrem k emisním pokutám a přechodu k elektromobilitě. Coronavirová krize přinesla segmentu další tvrdou ránu. Na celém světě automobilky zavřely výrobu, ve velkém musely dočasně zavřít i showroomy. Začínající krize navíc už nyní ukazuje změnu zákaznického chování při pořízení auta. Ta může dále sílit, pokud se vyplní předpovědi o další ekonomické krizi.

Počínající krize rychle odhalila nedostatky tradičního pořízení auta. Půjčky, nákup za ušetřené peníze nebo dlouhodobé závazky jsou z důvodu nejistoty následujících měsíců najednou pro většinu lidí svazující a rizikové.

“Potřeba jezdit autem ale klesat nebude. Nahrává tomu i fakt, že část lidí se bude chtít vyhnout hromadné dopravě, takže budou hledat jinou formu přesouvání v bezpečném prostoru - vlastním automobilu. Právě kvůli pocitu bezpečí může být problematický model carsharingu, kdy si zákazníci auta střídají,” komentuje situaci ředitel Driveta Adam Szabó.

Šanci dostávají nové formy zajištění mobility, které jsou flexibilní a finančně méně svazující. Takovým zástupcem je tzv. flexibilní pronájem (subscription). Ten nabízí větší pružnost i ve srovnání s operativními leasingy, které jsou v České republice poměrně dobře známé především pro podnikatele a firmy. I přes minimální počáteční investici nedokáže operativní leasing reagovat na nečekanou situaci, protože se fixně uzavírá na předem stanovený počet let. U subscription modelu může zákazník na jakoukoli změnu reagovat okamžitě a vůz vyměnit nebo vrátit.

Flexibilní pronájem není v USA nebo západní Evropě nic nového. V USA se dobře etablovaly buď pronájmy přímo od automobilek nebo miliardových (?) startupů, jako je například Fair.com. Západní Evropa s obdobným modelem pracuje zhruba 2 roky.

Nelze opomenout ani trend přesunu zákazníků do online prostředí. “Vidíme výrazný růst e-commerce a automotive nebude výjimkou. Větší rychlost přesunu zákazníků do onlinu opět nahrává flexibilními pronájmu, protože zákazník řeší hlavně potřebu jezdit. Klasický prodej nových aut je i online svázaný s potřebou vyřídit úvěr nebo utrácet vlastní peníze. Velcí hráči zatím nemají připravená odpovídající online řešení, která by bezkontaktní prodej zajistila a spoléhají se při prodeji na široké dealerské sítě. Zákazníci, kteří si budou své nové vozy konfigurovat, testovat a dojednávat finální cenu u konkrétního dealera, budou samozřejmě i v budoucnu jejich počet ale pravděpodobně poklesne,” dodává Adam Szabó z Driveta.

Výrobci aut a dealeři už nyní ve Velké Británii nebo Německu se subjekty, kterém mají vlastní platformy pro flexibilní pronájem, spolupracují.