Pojďme si toto fascinující a nadčasové BMW představit, jedná se totiž o takovou „malou“ sondu do budoucnosti, která nám ukazuje směr, kterým se budou elektromobily ubírat. Design tohoto elektrického mastodonta je naprosto jedinečný a poutá pozornost široko daleko. Přední části dominují zamračená laserová světla, vysoké ledvinky a mohutný nárazník.

Krásným detailem je prolis v kapotě, do kterého je zakomponován znak BMW. Přehlédnout nelze ani obří 22 palcové disky. Vůz je vyroben z vysokopevnostní oceli, hliníku, termoplastů a plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Boční profil je charakteristický pro kategorii SUV. Mezi neobvyklé prvky se řadí zapuštěné kliky a C sloupek, který obsahuje černý panel s nápisem „iX“, označující název modelu. Celkově se dá říci, že je modro-černá kombinace velice vydařená. Tmavě lakované jsou části disků, okenní lišty, kliky, prahy a rovněž segmenty v předním i zadním nárazníku.

Jaké je iX uvnitř? Prémiové, moderní a minimalistické. Palubní desce dominuje nepravidelně tvarovaný volant a veliký displej, který obsahuje virtuální kokpit a klasickou obrazovku infotainmentu, kde se ovládá téměř vše. Obrazovka je dotyková, ale nechybí ani kruhový ovladač z křišťálového skla na středové konzoli, který celkovou manipulaci se systémem usnadňuje.

Vedle něj je mimo jiné i ovládání vzduchového podvozku, ovládání ruční brzdy, volič převodovky, kolečko hlasitosti zvuku a další tlačítka odkazující na hlavní ovládací funkce. Sedadla jsou pohodlná a celkově zde panuje příjemná atmosféra, kterou podporují i velice kvalitní materiály a špičkové zpracování. Rozhodně zaujme i kožená dveřní výplň, kde nalezneme elektrické ovládání sedadel, zamykání, tlačítko na otevírání dveří a plaketku vynikající audio soustavy harman/kardon.

Jak se s takto velikým SUV na baterky jezdí? Krásně. Jízda je tichá jak ve městě, tak na dálnici, kde si i v rychlostech kolem 140 km/h připadáte, jako byste jeli sotva 90 km/h. Je nutné počítat s tím, že vnější rozměry nejsou zrovna kompaktní, takže může být občas problémem parkování, ale to je asi jediné minus.

Vzduchový podvozek je naladěn velice komfortně, ale zároveň zvládá takto mohutné SUV poskládat do zatáček s naprostým klidem a ochotou. Jasně, nemůže se rovnat sportovním modelům od BMW, ale na poměry velkých SUV zatáčí překvapivě dobře. O pohon vozu se starají dva elektromotory, každý na jedné nápravě, jedná se tedy o čtyřkolku (xDrive40). Celkový systémový výkon činí 240 kW (326 koní) / 630 Nm, díky čemuž je celková dynamika výborná. Dojezd by měl v ideálních podmínkách a úsporném tempu dosahovat cca 400 km. Akcelerace na 100 km/h zabere jen 6,1 vteřin a odezva na pravý pedál rychlá, ale plynulá, díky čemuž s posádkou zbytečně „nehází“.

Co říct na závěr? Snad jen to, že ačkoliv jde o dost kontroverzní stroj rozdělující společnost na dva tábory, jedná se o fascinující dílo, které nám už dnes poodhaluje pohled na to, jak bude vypadat budoucnost elektrických aut. Nadčasovost je jedna z disciplín, ve které je BMW lídrem, stačí vzpomenout na model i3, který letos oslavil 10 let a stále vypadá jako nějaký koncept z budoucnosti.