Německá policie už dlouhou dobu postihuje nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Využívají k tomu dvojici zařízení, která měří rychlost i vzdálenost. Kamery mohou být stacionární nebo mobilní, ale musí mít ničím nerušený výhled alespoň ze třímetrové výšky na minimálně 300 metrů dlouhý úsek.

Bezpečná vzdálenost se v Německu vypočítává z rychlosti, kterou jedete. Od auta před sebou máte být vzdáleni alespoň poloviční hodnotu tachometrové rychlosti v metrech. Když tedy jedete osmdesátkou, měl by být rozestup mezi vámi nejméně 40 metrů. Odstup ale musíte odhadnout.

Z průzkumu německého autoklubu ADAC vyplynulo, že 85 % řidičů uvádí jako nejvíc obtěžující chování na dálnicích právě případy, kdy se jim lidově někdo lepí na zadek. Příliš malá vzdálenost mezi auty je navíc jednou z hlavních příčin vážných dopravních nehod na dálnicích.

Podobné měření bezpečné vzdálenosti se proto plánuje i u nás. Ministerstvo dopravy chce provádět kontroly na stanovených úsecích, kde policie bude moci pořídit sérii snímků zachycující celou událost a každou bude vyhodnocovat jednotlivě. Nebude se tedy jednat o automatizovaný systém.

V Německu je nedodržování bezpečné vzdálenosti správním deliktem, za nějž hrozí pokuta 25 až 400 eur, dva trestné body a případně i ztráta řidičáku na tři měsíce. Pokuty za nedodržení vzdálenosti hrozí řidičům například i na Slovensku nebo v Rakousku.

V Česku jsme v tomto směru příliš tolerantní. Náš zákon určuje, že řidič musí dodržovat dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo zastavení vozidla, které jede před ním. Konkrétně už ji ale nestanoví. Nejlepší je spolehnout se na tzv. pravidlo 2 sekund.