Záruka na auto může být rozhodujícím důvodem pro koupi modelu od určité značky. Někdy ale vyjde draho.
Základní záruka na auto, tedy ta zákonná, je dva roky. Stejně jako na jakékoliv jiné zboží. A zrovna v případě auta má velký význam. Možná si řeknete, že se auta vyrábí v ohromném množství a z velké části je dělají automaticky stroje a tak není moc možností, co by mohlo být špatně. Stále je tu však plno elektronických součástí, které nemusí být vždy dokonalé. V moderních autech je jich navíc stále víc a víc. Automobily jsou navíc čím dál komplikovanější stroje a tak je stále více možností, co se může porouchat. A na to je tu právě záruka.
Některé automobilky nabízejí dlouhou záruku už v základu, někde si za ni musíte připlatit. Ta základní, tedy dvouletá, je vždy stejná. Ta je totiž daná zákonem a nejde ji nijak omezit ani podmínit. Jakmile ale tato záruka skončí, už si automobilka může určovat podmínky. Často se tak setkáme s tím, že je nutné po dobu záruky navštěvovat autorizovaný servis pro provedení pravidelných prohlídek. A to je právě rozdíl oproti zákonné záruce – u ní si prodávající nemůže určovat, kam bude zákazník jezdit na servis. U záruky smluvní, tedy té nad dva roky, už ale ano.
V praxi to tak znamená, že během zákonné záruky nemusíte jezdit na servis do autorizovaných servisů. Servisní intervaly musíte splnit, ale máte volnější ruku v tom, kde se o to postarají. Po dvou letech ale již podmínky záruky určuje prodávající a tak pokud je podmínkou navštěvování jen autorizovaného servisu, nedá se s tím nic dělat. A to je v určitých případech celkem nákladné. Ačkoli na první pohled vypadá záruka například 7 let velice lákavě, není úplně zdarma, když si člověk spočítá ceny prohlídek za celou tu dobu.
Navíc si prodávající může stanovit, že po celou dobu záruky musíte navštěvovat autorizovaný servis. To ve výsledku znamená, že dle zákona první dva roky nemusíte, ale jakmile toto období skončí, může vás odmítnout, jelikož jste nesplnili podmínky.
Záruk máme několik druhů, ta základní je na samotné auto, další pak na lak a na prorezivění karoserie. Ta poslední má většinou nejdelší dobu trvání, je ale potřeba brát v potaz to, že se jedná opravdu o prorezivění, ne jen povrchovou korozi.
Nad rámec záruky se můžeme setkat se svolávacími akcemi. A ty se mohou týkat i aut, která již v záruce nejsou – výrobce po nějakém čase odhalil problém, o kterém ví, že je potřeba řešit. Svolá tak do servisu auta, u kterých bude oprava provedena bez ohledu na to, zda jsou ještě v záruce.
Pokud nechcete řešit záruky, kam jezdit na servis a kolik to bude stát, můžete využít služby Driveto Klubu a auto si pronajmout. Tyto starosti pak necháte na nás a vy jen jezdíte a užíváte si.