Za pár let vznikla celá řada nových výrazů, které charakterizují jednotlivá auta lépe a přesněji, i když občas způsobují i slušný zmatek. Nyní nejčastěji slýcháme crossover. Co to ale vlastně je?

Crossover
Pod zkratkou CUV (Cross utility vehicle) se toho dá schovat opravdu hodně. Výraz “cross” totiž vychází z anglického “křížení”. Nejčastěji je to mix hatchbacku a SUV. Tímto spojením vzniklo menší auto nižší střední třídy se zvýšeným podvozkem. Snadněji se to dá popsat jako malé SUV, nejčastěji bez pohonu všech čtyř kol, ale s vnitřním prostorem na stejné úrovni jako menší hatchbacky.

Typický představitel: Škoda Kamiq, Peugeot 2008, VW T-Roc

Hatchback
Hatchback je tzv. dvouprostorovým autem. Kabina pro cestující a zavazadelník není oddělena jako u sedanu. Výklopná záď s víkem zavazadlového prostoru (třetí nebo páté dveře) se svažuje podobně jako u kombi, ale zavazadlový prostor není tak velký. Dnes se jedná o jeden z nejtradičnějších druhů karoserie, jehož historie se datuje do meziválečného období.

Typický představitel: Seat Leon, Volkwagen Golf, Peugeot 308, Mercedes A

Kombi
Automobil se zvětšeným prostorem pro zavazadla. Oproti hatchbacku je jeho charakteristickým prvkem delší zadní partie a prodloužená linie střechy. Rozměrné víko zavazadlového prostoru se otevírá společně se zadním oknem a umožňuje tak snadný přístup do kufru. Vlastnosti kombi přebírají i vozy Shooting break. To kombinuje karoserii kombi a kupé, čímž linie střechy a záď klesají strměji, než u klasického kombi. Vůz vypadá efektněji (sportovněji), ale klesající střecha zpravidla ubírá z objemu zavazadlového prostoru a místo nad hlavou pro cestující.

Typický představitel: VW Passat Variant, Audi A4 Avant, Opel Insignia Sportstourer

Fastback
Kříženec hatchbacku a liftbacku neboli auto se splývající zádí. Jedná se o pětidveřový nebo třídveřový vůz, jehož záď neklesá v tak prudkém úhlu jako u hatchbacku (postupně klesá). Silueta takového auta je tudíž podobná jako u liftbacku. Fastback ale nemá kompletně otevíratelné páté dveře zavazadlového prostoru i se sklem. Přístup do zavazadelníku má menší otvor, který neumožňuje tak dobrou manipulaci.

Typický představitel: Hyundai i30 Fastback, Porsche Panamera

Liftback
Opticky navozuje dojem sedanu, ale jedná se o dvou prostorový vůz s výklopnými zadními dveřmi zavazadlového prostoru včetně zadního skla. Díky tomu je přístup do kufru znatelně snažší ale prostor pro náklad není pevně oddělen od cestujících jako v případě sedanu.

Typický představitel: Škoda Octavia

SUV
Možná byste ani neřekli, že zkratka SUV znamená Sport utility vehicle, tedy sportovně užitkové auto. Protože se pod to dá schovat celá řada modelů, je nejsnadnější říct, že je to terénní vozidlo spíš uzpůsobené na jízdu po silnici. Jsou pohodlnější pro běžné použití než offroadové stroje. Je to ale tak široká kategorie, že se pod ní dají schovat rozdílně velké modely a díky rozšíření tohoto označení už není přesné a málo odpovídá realitě.

Typický představitel: Škoda Kodiaq, Honda CR-V

Sedan
V souvislosti se sedanem používáme také označení tří prostorová karoserie. Motor, prostor pro cestující a zavazadlový prostor jsou odděleny tak, že mezi nimi není možné přecházet. Zavazadelník je přístupným jen malými dveřmi bez zadního okna. Sedany byly rozšířené zejména v minulých letech, dnes řadě zákazníků nevyhovují z hlediska nižší praktičnosti.

Typický představitel: BMW řada 3, Mercedes S, Škoda Superb Mk1

Pick-up
Užitkové vozidlo s odděleným prostorem pro posádku a náklad. Ten se uloží na otevřenou korbu, která lze individuálně zakrýt nástavbou. Jedná se o dlouhodobě nejpopulárnější karosářské provedení v USA. Obvykle mají pick-upy vynikající terénní schopnosti spolu s vysokou tažnou silou.

Typický představitel: Ford F-150, Mitsubishi L200, VW Amarok

MPV
Zkratka pro víceúčelové vozidlo, vycházející z anglického Multi-purpose Vehicle. Obvykle mají větší rozměry, protože upřednostňují vnitřní prostor před designem. Jsou uzpůsobené pro přepravu většího množství osob nebo nákladu. Postupně už z nabídky automobilek mizí, protože ho nahrazuje stále populárnější SUV.

Typický představitel: Fiat Multipla, Renault Escpace

Limuzína
S limuzínou se všeobecně spojuje luxus. Lze říci, že typická limuzína je auto s dlouhým rozvorem, abnormální výbavou a jeho majitel se nechá spíše vozit, než aby trávil čas za volantem.

Typický představitel: Mercedes 600 Pullman, Lincoln TC120

Kupé
Odvozeno od francouzského slova couper, tedy uříznout. Poznat kupé je celkem snadné. Většinou je to automobil s jedním párem dveří odvozený od sedanu, ale se zkrácenou splývající zádí. Velmi často kupé podtrhuje sportovní charakter vozu. Vyrábějí se dvou místná i čtyř místná provedení.

Typický představitel: Subaru BRZ, BMW M2

Kabrio
Otevřený automobil se sklápěcí střechou, která může být plátěná nebo pevná. Střecha se většinou skládá do zavazadelníku nebo se v celku sundavá ručně. Poté se jedná o hard top. Kabriolet může mít i více míst k sezení a zpravidla má jen dvoje dveře k nastupování.

Typický představitel: Peugeot 206 CC, Mini Cooper Cabrio

Roadster
Na rozdíl od kabrioletu je roadster výhradně dvoumístným vozem. Vyrábí se bez střechy nebo se střechou pevnou či plátěnou. Roadsterům se jinými slovy říká i spyder.

Typický představitel: Mazda MX-5, Audi TT, BMW Z4