Maloobjemové motory mají ve větších autech jistá omezení ale i nesporné klady. Automobilky se po aféře dieselgate ubírají benzínovým nebo lépe hybridním a elektrickým směrem. Pro řadu značek je naftový motor už tabu, a tak prodeje každým rokem klesají. Proč se tedy zákazníci instinktivně vyhýbají základní motorizaci?

Přesvědčení, že menší patnáctistovka s vypínáním válců nedokáže dostatečně vyhovět potřebám aut velikosti Superba či Passata je zavádějící.

"Již 15 let vyrábíme kompaktní motory TSI a důsledně je zdokonalujeme pomocí nových technologií. Jednotky 1.0 TSI a 1.5 TSI jsou velmi hospodárné a technicky vyspělé agregáty, s nimiž máme dnes před konkurencí velký náskok."
Dr. Frank Welsch, člen představenstva společnosti Volkswagen

Zkratka TSI prozrazuje kombinaci přeplňování a přímého vstřikování paliva a koncernový inženýři ji dokázali vštípit slušný výkon v kombinaci s příjemnou spotřebou. Motor totiž disponuje technikou deaktivace válců ACT. Ta vypne druhý a třetí válec v pásmu nízkých až středních otáček při nízkém až středním zatížení, a to přerušením vstřikování, zapalování a ovládání ventilů. Tento přechod probíhá bleskurychle a prakticky nepozorovatelně. Při razantnějším sešlápnutí pedálu plynu se znovu zapojí do činnosti. Nebýt informace na displeji, patrně byste přechod na dva válce a následně opětovný čtyřválcový režim ani nepostřehli. Celý proces je velmi diskrétní, takže řidiče nikterak neotravuje.

“Jednu věc umí patnáctistovka naprosto dokonale. Takto kultivovaný a nehlučný benzinový čtyřválec se opravdu jen tak neslyší. Jeho projev je neskutečně utlumený, fakt o něm prakticky nevíte.”
Martin Machala, auto.cz

V otázce spotřeby motor potěší. Výrobce hovoří, že systém vypínání dvou prostředních válců dokáže ušetřit až půl litru paliva na 100 km. Dostat se ale k udávané kombinované spotřeba 5,5 litru není nic snadného. V praxi budete pravděpodobně o litr výše.

Superb s lehoučkou patnáctistovkou v přídi nabízí velmi příjemný jízdní projev bez pocitu těžkopádnosti v zatáčkách, což je běžný jev u vznětových motorizací s 2.0 TDI. Vůz tak i přes komfortní nastavení šasi vzdoruje nedotáčivosti velmi srdnatě a také řízení je veskrze přesné a se solidně rychlou odezvou na pohyby volantu.”
Tomáš Dusil, auto.cz

Výkon 110 kW není ničím výjimečný. V případě Superbu se navíc střetává s pohotovostní hmotností vozu 1399 kg. Spíše než na výkon se agregát spoléhá na plochou křivku točivého momentu s vrcholem 250 N.m. Rozjezdy z místa obecně nejsou nejsilnější stránkou takto motorizovaného Superbu. Přesto výrobce udává slušné zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,8 sekundy.