Stojíte před pořízením nového auta a přemýšlíte, jaký druh financování pro vás bude ten nejlepší? Zkusíme vám poradit! Podíváme se na srovnání operativního leasingu proti klasickému úvěru.

Hned na úvod je dobré rozepsat, co jaká forma financování znamená. Pokud kupujete auto na úvěr, doslova ho kupujete. Je tedy vaše. Na začátku si určíte částku, kterou dáte jako akontaci a pak délku splácení. K měsíční částce připočtete úrok a je to. U operativního leasingu se na to jde trochu jinak. Auto není vaše, je leasingové společnosti. Vy si na začátku vyberete auto, zvolíte si roční nájezd a podle toho se vypočítá cena, jakou budete měsíčně platit. Po ukončení leasingu auto vracíte, případně se můžete domluvit na jeho odkupu.

Rozdíl je tedy jasný – v jednom případě auto vlastníte a v druhém si ho vlastně jen pronajímáte. Což ale nemusí být vůbec špatná volba!

Pokud totiž auto kupujete, musíte se o něj starat. Tedy jezdit pravidelně do servisu (a platit ho), pořídit zimní obutí, platit pojištění a až budete chtít pořídit jiné, řešit jeho prodej, což není vždy úplná radost.

V případě operativního leasingu nic z toho neplatí. O servis, pojištění a pneumatiky se starat nemusíte. Stejně jako o následný prodej.

Je důležité si tedy uvědomit, na jak dlouho si auto pořizujete. Pokud na 10 až 15 let, jeho koupě na úvěr bude dobrá volba. Úvěr splatíte a auto si již jen užíváte. V případě, že vozový park měníte častěji, například z důvodu bezpečnosti, která jde stále kupředu, vyplatí se operativní leasing, kdy můžete mít třeba každý rok nové auto. A o nic se nestarat. To je sice věc, která se nedá vyčíslit, pro někoho však může být opravdu důležitá.

Ukážeme si to na příkladu. Pokud vybíráte Škodu Octavii s úsporným motorem 1,6 TDI ve vysoké výbavě Style s paketem Style Plus, zaplatíte za ni 643 200 Kč. V případě, že zvolíte financování pomocí úvěru na 36 měsíců, budete měsíčně včetně pojištění platit 16 180 Kč při akontaci 35 %, na začátku tedy zaplatíte 225 120 Kč. Plus částka za pravidelný servis a zimní pneumatiky + jejich přezutí. Dobré je také počítat se ztrátou hodnoty, která je po třech letech nějakých 50 %.

Pokud to samé auto pořídíte na operativní leasing, měsíčně zaplatíte necelých 10 000 Kč. Včetně pojištění, servisu, pneumatik, rozhlasových poplatků... Nemusíte řešit ztrátu hodnoty a následný prodej. Vlastně jen jezdíte a za tři roky si vyzvednete nové auto.

V případě, že to propočítáme, tedy sečteme měsíční splátky, akontaci a odečteme prodejní cenu auta, tak vás za tři roky úvěr vyjde na 486 000 Kč bez servisu a pneumatik. A operativní leasing na 360 000 Kč. To už stojí za zvážení.

Pokud si tedy auto plánujete nechat delší dobu, koupě na úvěr je pro vás to pravé. V případě, že ale auto plánujete za pár let vyměnit a nechcete se o nic starat, je pro vás operativní leasing to pravé.

A pak je tu ještě jedna možnost – pořízení auta v rámci Driveto Klubu. Jeho srovnání proti operativnímu leasingu přineseme zase v některém z dalších článků na blogu.