Možná to zní jako zbytečná otázka – sedět v autě se má přece pohodlně a volant držet, jinak by nešlo zatáčet. Oboje má ale určitá pravidla, která je dobré dodržet.
Pokud chcete mít auto pod naprostou kontrolou, je potřeba se mu trochu přizpůsobit. Právě třeba nastavení sedačky je velmi důležité. Za volantem by člověk neměl ležel, ale ani na něm být nalepený. Pokud si nastavíme opěradlo téměř do polohy vleže, možná se nám bude pohodlně sedět, ale s autem ztratíme kontakt a plno věcí bude mimo dosah. To samé platí i pro jeho posunutí – nesmí být moc daleko, protože by pak nešlo plně sešlápnout brzdu.
Jak tedy ideálně nastavit sedačku? Sedět by se mělo ideálně vzpřímeně. Ale zase ne tak, aby to bylo nepohodlné. Důležité ale je, že řidič má mít opřené lopatky. Schválně si zkuste nastavit sklon opěradla tak, aby jste měli opřené lopatky. To pak ovlivňuje ještě ale nastavení volantu a posun sedadla. To by mělo být posunuto tak, aby řidič měl při plném sešlápnutí brzdy ještě mírně pokrčenou nohu. Pokud by totiž noha byla plně natažená a došlo k nehodě, následky by byly mnohem horší, než když není noha napnutá.
Volant je potřeba nastavit tak, aby na něj bylo možné dobře dosáhnout v každém místě – tedy hlavně nahoře. Staré pravidlo říká, že pokud natáhnete ruku (a lopatky máte opřené o sedačku) a zápěstím se dotknete vršku volantu, je nastavený správně. Naprostá většina moderních aut má možnost volant nastavit i výškově – vždy je však potřeba ho nastavit tak, aby bylo dobře vidět na ukazatele.
A jak ho držet? Oběma rukama. A kde? To je u moderních aut snadné poznat, protože mají volant tvarovaný tak, že vám ruce automaticky navede na správné místo. Dříve se učilo, že je správné držení v pozici „za deset dvě“, nyní je to „třičtvrtě na tři“. Je to tak kvůli tomu, že moderní auta již mají posilovače řízení a tak je potřeba na zatáčení méně síly. Díky tomuto rozložení rukou máte volant nejlépe pod kontrolou. A pokud by došlo k nehodě, airbag vám nezasáhne ruce.