Co tankovat do našeho auta? Vyplatí se aditivovaná paliva? A jak je to s oktanovými čísly? Podíváme se na to!

Asi každý ví, zda jeho auto jezdí na benzín, nebo naftu. Ale může se stát, že máte například půjčené auto a u moderních dieselů už není úplně snadné poznat, že spalují naftu. Jak tedy zjistit, co patří do nádrže? Údaj o tom, jaké palivo do auta patří, najdete v technickém průkazu. BA znamená benzín, NM zase naftu. Ale tato důležitá informace je napsaná i na víčku nádrže. Dokonce i s tím, jaké palivo je předepsané a jaké je ještě možné natankovat. Tyto údaje patří tedy k benzínu, týkají se oktanových čísel.

V současné době se již téměř nesetkáme s oktanovým číslem 91. Nejčastějším benzínem je Natural 95 a Natural 98. Někteří výrobci mají i paliva označená číslem 100, pokud se však podíváte na štítek na stojanu, zjistíte, že palivo je BA98, tedy Natural 98 s různými aditivy. No a co tankovat?

Důležité je dodržet hlavní rozdělení – benzín a nafta. Pokud toto dodržíte, žádné velké riziko nehrozí. Moderní motory mají v naprosté většině předepsané palivo BA95, tedy Natural s oktanovým číslem 95. Pokud ale někdy natankujete více oktanů, motoru to neublíží, ale ani nepoznáte žádný zázračný nárůst výkonu. Pokud však máte předepsané palivo BA98 s dodatkem, že můžete natankovat minimálně BA95, znamená to, že váš motor dosahuje nejlepších hodnot (výkonu a spotřeby) na Natural 98. Pokud natankujete Natural 95, tak ničemu neubližujete, jen se může snížit výkon a zvýšit spotřeba.

Pokud však máte jako předepsané palivo minimálně BA98, tak Natural 95 můžete použít jen nouzově. Takto to občas bývá u sportovních aut, která mají vyladěné motory a tak vyžadují hodně oktanů.

Výhoda paliv s vyšším oktanovým číslem je jejich aditivace, která je bohatší, než u základních paliv. Pokud například zazimujete benzínové auto, vyplatí se natankovat plnou nádrž 100 oktanového benzínu, který neobsahuje líh a tak nehrozí koroze. Aditivovaná ale může být i nafta a klasický Natural 95 – většinou se jedná o aditiva, která mají zajistit čištění motoru. Je otázkou, zda opravdu působí, pokud ale natankujete každou čtvrtou nádrž tímto aditivovaným palivem, případně palivem s vyšším oktanovým číslem, motoru jen prospějete.

Je ale potřeba dávat pozor na jednu až paradoxní situaci, která se děje při vyšších cenách paliv – zatímco základní paliva jsou levnější a tak se jich prodá hodně, ta prémiovější už stojí tolik peněz, že je málokdo tankuje. A tak jsou v nádržích na stanicích dlouho. A to například u nafty nedělá dobrotu. Ale ani benzínu neprospěje dlouhý odpočinek na benzínce. Někdy tak nastane situace, kdy je obyčejný Natural 95 kvalitnější, než o dost dražší Natural 98.

Je dobré se řídit základním pravidlem – tankovat na značkových benzínových stanicích. Ideálně takových, kam jezdí hodně aut. A takovou zárukou kvality může být, pokud na nějaké čerpačce budete potkávat taxikáře, kteří tam tankují. Pro ně je totiž důležité tankovat palivo, které jim nezničí auto a dobře vědí, kde ho mají.

A rada na závěr – pokud u stanice uvidíte cisternu, která zrovna doplňuje palivo, netankujte tam. Buď počkejte, nebo jeďte jinam. Mohlo by se totiž stát, že obsah nádrží bude rozvířený a vy tak natankujete něco, co původně leželo u dna.