Kdo by nechtěl jezdit s co nejnižší spotřebou. Výrobci udávané hodnoty jsou často mimo realitu, ale minimálně přiblížit se jim dá celkem snadno. Jak tedy na to?

Základem je plynulost. Plynulost a předvídání. Protože pokud budete jezdit stylem „brzda plyn“, nikdy nedosáhnete dobré spotřeby. Nejvíce energie, a tedy i paliva, spotřebuje akcelerace. A tu je tedy třeba omezit.

Neznamená to ale, že máte jet šnečím tempem a je to vyřešené. Jde o přemýšlení dopředu. Pokud víte, že je před vámi zatáčka, dejte včas nohu z plynu a nechte auto přirozeně zpomalit. Ve vhodný okamžik zase začněte pomalu přidávat. A nezpomalujte moc – pokud pojedete co nejvíce konstantní rychlostí, máte zaděláno na úspěch.

Tomu v některých městech pomáhají i takzvané zelené vlny semaforů. Pokud takový systém funguje, což se třeba v Praze často nestává, stačí dodržovat konstantní rychlost, většinou logicky 50 km/h, a na další semafory dojedete ve chvíli, kdy na nich bude zelená. A tak nemusíte zpomalovat a znovu se rozjíždět.

S vyšší rychlostí se zvyšuje i spotřeba. Může za to aerodynamický odpor. Takže když pojedete 160 km/h na dálnici, i když konzistentně, nebudete mít tak dobrou spotřebu, jako při 120 km/h. To je obecně taková optimální rychlost pro jízdu na dálnici – spotřeba je rozumná, ale zároveň se do cíle dostanete dostatečně rychle a nejste brzdou provozu.

Jsou ale i další faktory, které ovlivňují spotřebu. Jako třeba klimatizace – pokud je zapnutá v parném létě, může zvýšit spotřebu i o litr na sto kilometrů. Dále pak i kvalita paliva – můžete narazit na super výhodnou nabídku, která však bude vykoupena vyšší spotřebou a ve výsledku nic neušetříte.

Často lidé při snaze o co nejnižší spotřebu podtáčí motor – což znamená, že drží otáčky na co nejnižší hladině, vlastně téměř nad volnoběhem. To však na spotřebu výrazný vliv nemá, ale nedělá to dobře motoru, který při takovém dlouhodobějším režimu může začít vyžadovat nákladné opravy. Naopak, jednou za čas je potřeba motor pořádně vytočit a rozpohybovat. Protože jen motor v dobré kondici dokáže nabídnout jak výkon, tak dobrou spotřebu.

Nemusíme zmiňovat, že taková kola na střeše a nebo třeba vlek za autem udělají se spotřebou své. To jsou však jednorázové záležitosti. Při běžné jízdě však myslete na plynulost. Přidávejte plyn postupně a brzděte jen tak, jak je to nutné.