Zimní pneu

Zimní pneumatiky jsou samozřejmostí. Zákon říká, že od prvního listopadu je na autě musíte mít, pokud je na silnicí sníh, led nebo námraza. Platí to i v případě, když se tyto podmínky dají očekávat. Zimní pneu s dostatečně hlubokým vzorkem (minimum jsou 4 mm) poskytuje výbornou ovladatelnost na sněhu, břečce i zmrzlém asfaltu. Díky vysokému obsahu přírodního kaučuku zůstává zimní pneu pružná i v teplotách pod nulou. Čím měkčí vzorek, tím lépe přiléhá k silnici. Každý blok běhounu obsahuje stovky malých drážek, které se starají o rychlý odvod vody a tím i ochranu proti aquaplaningu. Do sněhu a ledu se navíc zaryjí jako drápy a nedovolí pneumatice proklouznout. Hluboký vzorek běhounu nabírá při každém otočení sníh a ukládá jej do širokých kanálků. Na sněhu a ledu zabírá nejlépe sníh. Zimní gumy jsou nejúčinnější při teplotách pod +7 °C. Jejich dojíždění v létě se vám tak nevyplatí hned dvakrát. Zaprvé je rychle sjedete, což vede k výdajům za nové pneu. Zadruhé vás vzorek zradí v krizových situacích.

Kapaliny

Před zimou je třeba zkontrolovat stav chladicí kapaliny pod kapotou. Pro optimální fungování musí motor dosáhnout určité teploty a je ho potřeba co nejšetrněji zahřát. Chladicí kapalina je kombinací nemrznoucí směsi a destilované vody, která má za úkol odvádět teplo z motoru do chladicí soustavy. Voda, která byla použita na chlazení motoru, se v chladiči znovu ochladí vzduchem a následně je připravena celý cyklus opakovat. Jelikož voda mrzne už při 0 ° C, bez nemrznoucí směsi byste v zimě auto ani nenastartovali. Pravidelná výměna a doplňování chladicí kapaliny vám zajistí bezproblémovou jízdu i v extrémních mrazech a může dokonce zabránit vážnějším problémům.

Nutná je také zimní kapalina v ostřikovačích. Kvalitní kapaliny do ostřikovačů, které jsou určené pro zimní provoz, obsahují přírodní líh (nejčastěji směs demineralizované vody, lihu a ethylenglykolu kvůli odolnosti v nižších teplotách), ale jsou dražší. Nejlevnější kapaliny jsou založeny na bázi jedovatého methanolu, který je nejen toxický, ale je to také účinné rozpouštědlo. Ničí tak pryžová těsnění, lišty stěračů a hlavně plastové kryty světel. Do nekvalitních kapalin se také někdy přidává aceton, který je velmi účinným rozpouštědlem, a to tak silným, že dokáže narušit i lak auta. Proto hlavně u zimních směsí sledujte složení produktu a kupujte jen takový, který neobsahuje aceton a methanol.

Dobrý výhled z vozu kvalitní kapalina v ostřikovačích sama o sobě nezajistí. Potřebujete i funkční stěrače a čistá okna zevnitř. Vřele doporučujeme vyměnit před zimou gumičky ve stěračích. Je to drobnost, ale v provozu jí oceníte víc než co jiného.

Výbava

Radíme přihodit do auta pár věcí, které možná za celou zimu nevyužijete, ale když je budete potřebovat, oceníte, že je máte. Deka se hodí, pokud někde zůstanete a budete čekat na pomoc. Lopatka je zase úžasný pomocník pokud zapadnete v hlubokém sněhu. Je mnohem lepší sníh odstraňovat pomocí lopatky, než pomocí rukou. Písek se zase hodí pro případ, kdy se dostanete na led a kola nemají šanci chytit se podkladu. V nejtěžších podmínkách je nutné použití řetězů. Na některých silnicích je jejich využití dokonce přikázáno dopravní značkou. Na závěr by v kufru auta nemělo chybět lano. Může pomoci jak vám, tak někomu jinému, kdo bude potřebovat vaši pomoc. Pokud taháte auto například ze závěje, využijte mírné škubnutí. Pokud byste se snažili o jemné rozjetí, nejspíš vám začnou také prokluzovat kola.