Francouzští politici, výrobci aut a ekologové se hádají o novou daň, která má znevýhodnit těžší auta. Pokud se hmotnostní pokutu podaří prosadit, může inspirovat i další evropské země. Přestože tlak na snižování emisí v rámci EU stále sílí, rozměry nových vozů tomu moc neodpovídají. Z výrobních linek sjíždějí stále větší modely.

Lidé se za posledních deset let naučili jezdit velkými a těžkými auty, která reálně nepotřebují. Právě proto uvažuje francouzská vláda o zavedení daně. Za každý kilogram provozní hmotnosti nad 1,3 tuny by se při koupi platila “pokuta”. Konkrétně za prvních 200 kilo pět eur, za dalších 200 kilo deset eur a za každé kilo nad 1700 kilogramů dokonce dvacet eur. Takovou pokutu podporují hlavně ekologové, protože argumentují tím, že nelze snižovat emise, když se prodávají stále větší a větší auta.

Reálně by to znamenalo, že za Volkswagen Touareg by Francouzi zaplatili o devět tisíc eur navíc. Skoro čtvrt milionu korun. Hmotnostní pokuta by dopadla na 70 procent automobilů, které se ve Francii vyrobí. Návrh na novou pokutu už v červnu podpořil i francouzský prezident Emmanuel Macron. Původně se počítalo, že by mohl platit od ledna 2021. Zatím se odpůrcům daří zdržovat  a tak daň rozhodně na začátku příštího roku platit nebude.