Většina řidičů začne mít problémy s autobaterií v zimě. Kritický stav článku ovšem nezpůsobuje mráz jako spíš horko v létě. Právě vysoké teploty zrychlují chemické reakce, kvůli kterým autobaterie stárne rychleji. Bateriím obecně svědčí spíš jízda v chladnějším než horkém počasí. Jenže ani příliš velká zima není moc dobrá. Proces pohánění je náročnější a akumulátor se nestačí při jízdě dobíjet, což se v důsledku může projevit až tím, že kvůli vybité baterii automobil vůbec nenastartuje.
Pokud je automobil pravidelně v provozu, vlastně se nic neděje, protože dobře nabitá baterie by měla vydržet i velice nízké teploty kolem -20°C. Potíže však nastávají v době, kdy sice auto jezdí pravidelně, ale jen na krátké vzdálenosti. Každý start baterii vyčerpá, ta se nestíhá za jízdy pomocí alternátoru dobít a postupně se vybíjí. Uvádí se, že je potřeba vzít auto alespoň na 50 km projížďku, aby se baterie vzpamatovala. Jenže jestli už je za zenitem, ani pravidelné nabíjení, ani dlouhá jízda už mu nepomůžou. Kdo jezdí kratší trasy, měl by proto akumulátor pravidelně dobíjet z externího zdroje. Pokud to není možné a auto chcete třeba zazimovat, autobaterii je nejlepší vyndat a skladovat v přijatelných podmínkách mimo auto. Vybíjení je pak pomalejší (dochází jen k samovybíjení), plně nabitá vydrží cca 6 až 9 měsíců. Samovybíjení je baterii přirozené, ovšem není tak dramatické a rychlé.
Ještě náročnější časy nastaly pro akumulátory od nástupu systémů start-stop, které místo aby nechaly baterii v klidu dobít, ji už na prvních kilometrech ždímají kaskádou dalších a dalších odběrů proudu. Proto při jízdách na kratší vzdálenosti nebo po hodně studených startech doporučuje systém vypínání motoru tlačítkem deaktivovat. Jistotou samozřejmě zůstávají staré dobré startovací kabely, které doporučujeme mít vždy při ruce.
Jak dlouho by měla baterie vydržet bez ježdění?
Tato hodnota se u jednotlivých vozidel liší a závisí na faktorech, jako je typ vozidla, typ baterie, stáří baterie a teplotní podmínky. Závisí i na objemu energie, který auto odebírá, i když je motor vypnutý – tzv. upírský odběr. U většiny automobilů dochází k upírskému odsávání energie v objemu 20-50 mA, když jsou zaparkované a nepoužívají se. To znamená, že se běžná baterie plně vybije zhruba za 3 měsíce.
Jak zajistit, aby autobaterie vydržela co nejdéle?
- Nepodceňujte první náznaky oslabené baterie. Například delší čas při startu, slabší světla, na přístrojové desce svítící kontrolka baterie či viditelné poškození akumulátoru, ať už je to známka úniku kyseliny nebo třeba koroze.
- Vybitou baterii poznáte nejlépe pomocí měření. Pravidelně provádějte měření a v případě potřeby dobíjejte. Nenechávejte ji úplně vybít.
- Při dlouhém stání v garáži baterii vyjměte a uskladněte na vhodném místě nebo připojte udržovací nabíječku.
- Odstraňujte korozi ze svorek akumulátoru. Používejte mazivo.
- Nezapínejte elektropříslušenství na dlouhou dobu a když to není nutné, nezapínejte ho vůbec (autorádio, topení atd.).
- Neodstraňujte tepelnou ochranu akumulátoru.