Přezdívalo se mu české Porsche a patří bezesporu mezi nejslavnější a nejkrásnější auta předlistopadové éry. I přes nevalný základ a zastaralou koncepci sklidilo úspěch u československých i zahraničních zákazníků, a především v automobilových závodech.

Sportovní derivát sedanu Škoda 100 se poprvé představil na brněnském strojírenském veletrhu 5. září 1970. “eRko” tak letos slaví kulatých padesát let. Nefalšovaný kočkolap sedmdesátých let se stal ikonou. Splývající záď, větší sklon čelního okna nebo bezdrátová okna dveří dodávaly nové škodovce rebelský punc. Sportovní charakter přidávali třeba i lépe tvarované přední sedačky.

Výroba kupé probíhala v pobočném závodu Škodovky v Kvasinách. Počet vyrobených kusů postupně rost a tehdejší vláda rychle zjistila, že 110 R může sloužit jako vítaný zdroj deviz. V prvních čtyřech letech výroby mířilo devět z deseti vyrobených aut na západní trhy. Na československé řidiče tak zůstávalo jen pár stovek vozů, za které si navíc museli pořádně připlatit. Zatímco základní Škoda 100 stála 56 750 korun, volně prodávaná Škoda 110 R měla v ceníku Mototechny uvedenu sumu 78 000 korun. Po Tatře 603 to bylo nejdražší auto v tehdejší nabídce.

Poslední kusy Škody 110 R opustily továrnu v prosinci 1980, celkem jich během deseti let vzniklo zhruba 57 tisíc. Dnes je to extrémně ceněný veterán. Popularita a poptávka vzrostla zhruba před pěti lety a zachovalý kus tak nyní stojí půl milionu korun.