Chybovat je lidské. A že do auta natankujete špatné palivo se může stát naprosto jednoduše. Co pak s tím?

Určitě to znáte – máte půjčené auto, přijedete k čerpací stanici, automaticky sáhnete po svém oblíbeném Naturalu 95 a už ho tankujete. A pak si uvědomíte, že to vlastně není to vaše auto. A že je na víčku nádrže nápis DIESEL. A problém je tu. Obráceně by se to u moderních aut stát ale nemělo – tedy že natankujete naftu do benzínového auta. Hrdlo nádrže je totiž užší a tak se tam jednoduše tankovací pistole nevejde. Obráceně to však možné je.

Pokud se to tedy stane, záleží na množství paliva. Uvědomili jste si to brzy a natankovali jen minimální množství benzínu? To může být řešitelné, zvláště, pokud máte auto s velkou nádrží – dotankujte naftu do plna. V případě, kdy máte nádrž například na 65 litrů a z toho jste natankovali jen jeden litr benzínu, nic by se nemělo stát. Někdo to tak dokonce dělá v zimě preventivně, aby nafta nezamrzala. To sice nedoporučujeme, ale takto lehce naředěná nafta by neměla ničemu uškodit, zvláště, když se to stane jen jednou.

Horší je, když přijedete s rezervou a natankujete nesprávné palivo až po hrdlo. V lepším případě si to uvědomíte včas – tedy ne úplně včas, ale ještě předtím, než nastartujete a vyjedete. Pak je potřeba palivo dostat ven. Nebojte, nebudete muset nasávat benzín hadičkou, naprostá většina pojištění s touto nehodou počítá a tak stačí zavolat do pojišťovny, ze které vám pošlou asistenční službu, která na vyčerpání paliva má přístroje. Špatné palivo stačí jen vysát, doplnit to správné a pokračovat v jízdě.

Může se ale stát, že si toho ani nevšimnete, od benzínky odjedete, protože v palivovém systému je ještě správné palivo, a najednou auto motor začne vynechávat a vy netušíte, co se děje. V takovém případě je důležité ihned zastavit (na bezpečném místě) a vypnout motor. A zavolat asistenční službu. Tam se vás nejspíš jako na jednu z prvních věcí zeptají, zda jste před poruchou tankovali a zda to správné palivo. No a pak už je to jasné.

V tomto případě je oprava náročnější, špatné palivo se již dostalo až k motoru a do něj, je tedy potřeba auto odtáhnout do servisu, vyměnit palivový filtr a všechny zbytky paliva odstranit. Zatímco první řešení, tedy pouze odsátí paliva z nádrže, většinou máte v ceně pojištění a tak vás to nebude nic stát (tedy kromě ceny za původní a nové palivo), druhá oprava je finančně náročnější.

I u tankování tedy platí známé „dvakrát měř a jednou řež“. Je dobré se vždy pro jistotu podívat na víčko nádrže, jaké palivo je to správné. A také pozor v zahraničí, kde mají paliva jiná označení! To nové je ale jednotné, takže pamatujte, že Natural 95 má značení kruhu a nafta ve čtverci. Nejčastější označení pro Natural 95 je E5 a pro standardní naftu B7. Písmena znamenají druh biosložky a číslo její procentuální podíl.