Klasický tempomat, který je schopný udržovat řidičem stanovou rychlost, se dnes stává součástí výbavy i u nejlevnějších aut. Neumí ale reagovat na provoz a za každých okolností jen drží zvolenou rychlost. Proto automobilový inženýři vyvinuli adaptivní tempomat, který dokáže vyhodnotit situaci před vozidlem a sám automaticky koriguje rychlost v závislosti na vozidle před vámi.
Protože technika jde stále dopředu, a čím dál tím víc se mluví o autonomním řízení, poslední evoluci ve vývoji představuje prediktivní tempomat. Ten umí číst provoz před sebou, dokáže upravit rychlost při nájezdu do začátky a reaguje i na dopravní značení.
Prediktivní tempomat funguje díky kooperaci kamerového systému a navigace. Když je aktivovaný, dokáže sám vyhodnotit, kdy je nejvhodnější ubrat či přidat rychlost a to zcela bez zásahu řidiče. Využívá k tomu data z GPS.
Před blížící se obcí auto samo postupně zpomalí na dovolenou 50-ti kilometrovou rychlost, i když řidič nastavil například 100 km/h. S předstihem dokáže upravit rychlost vozidla i před zatáčkou, aby její projetí nebylo příliš prudké a za zatáčkou opět zrychlí na původní nastavenou rychlost. Nemusíte mít ani v navigaci zadanou trasu.
Tempomat koncernu VW dodávaný do Passatu, Superbu a dalších modelů dokáže fungovat až do 210 km/h. Na německé dálnici tak nastavíte maximální rychlost a jakékoliv dopravní omezení na trase již nemusíte řešit, protože podle dopravních značek dokáže auto samo zpomalovat a následně zrychlovat. S trochu nadsázky se tak dá říct, že pokud je tento systém zapnutý a nezasahuje do něj řidič, už nikdy vám nepřijde pokuta za příliš vysokou rychlost.