Čísla jsou alarmující. Téměr polovina všech českých řidičů a řidiček by měla při řízení nosit dioptrické brýle nebo kontaktní čočky. Za volant bez nich ale usedá celá pětina. Ještě horší je statistika mezi cyklisty. Ti prý až z poloviny usedají za řídítka bez brýlí, i když je mají používat. Podle ministerstva dopravy totiž značná část řidičů zanedbává kontrolu zraku. Proto se na říjen připravuje osvětová kampaň, která bude na nutnost kontroly zraku upozorňovat. "Ostré vidění zcela zásadně ovlivňuje rychlost reakcí za volantem, proto chceme co nejvíce řidičů motivovat k tomu, aby si zrak nechali zkontrolovat," uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Besip si nechal zpracovat rozsáhlý průzkum, který potvrzuje, že nějakou vadu zraku má přes 50 procent řidičů. Nejčastěji jde o krátkozrakost, tedy zhoršené vidění do dálky. Řidiče také často trápí zhoršené vidění za šera a dalekozrakost. Problémy se zrakem se navíc velmi rychle zhoršují, proto je důležité alespoň jednou za dva roky přijít na kontrolu. Dle statistik tak činí ale jen polovina řidičů a 14 procent dokonce na kontrole nikdy nebylo. Přitom při měřeních zraku v loňském roce se ukázalo, že každá čtvrtá kontrola skončila s doporučením korekce o nejméně 0,75 dioptrie. Zodpovědnější jsou podle šetření ženy. Ředitel Besipu Tomáš Neřold upozornil, že špatný zrak zhoršuje reakce řidičů. Podle statistik řidič se zdravým zrakem ujede při snaze o okamžité zastavení v rychlosti 50 km/h ještě dalších 25 metrů. Při zhoršení zraku o dvě dioptrie je vzdálenost už o deset metrů delší.
Velké riziko představují lidé, kteří nikdy nebyli na měření zraku. Je dost velká pravděpodobnost, že nějakou vadu mají, ale neví o ní. Jde hlavně o lidi nad 40 let, protože právě kolem tohoto věku se zhoršuje zrak lidem i lidem, kteří s ním nikdy neměli problém. Problematické je i chození na měření méně než jednou za dva roky. V Česku má řidičský průkaz kolem šesti milionů řidičů. Nutnost brýlí či kontaktních čoček má v řidičském průkazu zaznamenáno asi 1,5 milionu motoristů.