Motorový olej se mění na pravidelných servisních prohlídkách. Nicméně i když jednou za rok jedete s autem na servis, je třeba hladinu oleje hlídat průběžně. Poradíme proto, co znamenají jednotlivá označení a podle čeho se při výběru oleje řídit.

Nejdříve je třeba se podívat, jestli v motoru vůbec nějaký olej je. Na to slouží měrka v motorovém prostoru, kde jsou dvě rysky - min a max. Pokud je hladina příliš nízká, budete dolévat. Motory jsou složitá zařízení a automobilky utrácí miliony eur za jejich neustálý vývoj, při kterém se samozřejmě ladí i nejvhodnější oleje pro jejich správný chod. Výrobci aut dodávají ke svým modelům servisní knížku nebo návod k obsluze. Pokud je k dispozici, lze v něm najít i doporučené parametry oleje. Někdy může pomoci i štítek na výměnu oleje nalepený na motoru.

Nejdříve je nutno hledat klasifikaci SAE určující viskozitu. U starších vozů to může být například 10W-40 nebo dokonce 15W-40. U novějších vozů to bude 5W-40 nebo 5W-30. Samotné číslo vždy značí takzvanou startovatelnost motoru při nízkých teplotách. Čím je číslice před „W“ nižší, tím řidší olej. V zimě je tedy tekutější za studena a zpočátku lépe maže. Pokud můžete podle pokynů výrobce použít do automobilu například 10W-40 nebo 5W-40, druhý jmenovaný bude vhodnější pro zimní provoz. Druhá číslice za pomlčkou značí hustotu oleje za vysokých letních teplot. Čím vyšší číslice, tím může být okolní teplota vyšší při zajištění dostatečného mazání motoru. Příliš řídký olej by měl za následek trhání mazacího filmu. V našich klimatických podmínkách jsou optimální třídy 40 a 50, 30 představuje dolní mez, 60 se užívá u speciálních olejů pro závodní motory.

Kvalita motorových olejů je dána nejen výrobcem, ale především výkonnostní třídou ACEA nebo API. Výkonnostní třídy určují, zda lze olej použít pro benzinové nebo vznětové motory, jde-li o náplň s prodlouženým intervalem výměny nebo třeba jedná-li se o vhodný olej pro motory s přímým vstřikováním paliva. Značení je složené z písmen A, B, C a čísel 1 až 5. Například ACEA A1/B1 nebo A3/B3 nebo A3, B3, B4 nebo A5/B5 nebo C3 nebo C2 nebo A3, B4, C3 apod. Písmeno „A“ znamená, že lze použít pro benzinové motory, „B“ pro dieselové, A3/B3 se používá pro oleje vhodné pro vysokou zátěž a prodloužený interval výměny, ACEA A4/B4 zase pro agregáty s přímým vstřikováním. Někteří výrobci aut uvádějí i své vlastní firemní specifikace. Například u automobilů skupiny VW lze nalézt specifikaci VW 505.00/505.01, VW 501.01/505.00 nebo VW 504.00/507.00.

Značení výkonnostních tříd je povýšeno nad vše ostatní. Je rozhodně důležitější než značka výrobce oleje. Tím, že do motoru nalejete místo maziva renomované firmy produkt od neznámého výrobce, prakticky nic nezkazíte. Jistě rozdíly jsou, ale k poškození by rozhodně nemělo dojít. Zato pokud zvolíte olej od slavné značky s nesprávnou výkonnostní třídou, dáváte svůj motor všanc. A dobrou rada na závěr: Při odjezdu na dovolenou je dobré mít nějaký vhodný olej v zásobě.