Asociace autoškol dlouhodobě prosazuje myšlenku, že výuku a závěrečné testy je třeba průběžně inovovat a že zkvalitněním obou částí závěrečné zkoušky dojde i ke zkvalitnění samotné přípravy v autoškolách.
Nově se tak bude odpovídat na otázky k cykloinfrastruktuře, více se zaměří na zranitelnější účastníky provozu nebo na specifické klimatické podmínky, jako je zhoršené počasí. První sada otázek se má začít používat od 24. října letošního roku, celkově do závěrečných testů přibude do konce tohoto roku 120 otázek, z toho 20 z nich bude v nové dynamické podobě.
Nejvýraznějším prvkem budou právě tzv. „hazard perception“ videa, která simulují jízdu ve voze a mohou tak nahradit statické obrázky křižovatek v učebnicích jak jsme znali doposud. Videa už počítají i s takovými situacemi, jako je sníh na silnici, přecházející chodec, řidič nerespektující pravidla, mladík na skateboardu, křižovatky či jízda v obytné zóně.
„V těchto simulačních video smyčkách žák virtuálně přijíždí ke křižovatce, dálnici nebo projíždí silnicí a sleduje situaci už před příjezdem. Musí vnímat veškerá rizika i případné protizákonné jednání ostatních řidičů, jako je nedovolené předjíždění či zkratkovité jednání, přebíhání přes silnici. Ne se jen slepě rozhodovat na základě značek a přednosti,“
Šéf Asociace autoškol ČR Aleš Horčička