Nižší spotřební daň se ovšem projeví až časem. Potvrzuje to třeba Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. "Čerpací stanice jsou v různém množství zásobeny palivem se starou sazbou daně." Do cenotvorby v následujících týdnech ale promluví nejen snížená spotřební daň, ale také konkurenční boj.

Ministerstvo financí prý očekává, že ceny by u čerpacích stanic mohly klesnout až o 1,80 korun na litr. Z litru benzinu se dosud odváděla daň 12,84 koruny a u nafty 9,95 koruny. Vláda snížení zavedla novelou zákona o spotřebních daních v reakci na růst cen pohonných hmot, způsobený inflačními tlaky i důsledky války na Ukrajině.

V ČR je asi 4000 veřejných čerpacích stanic a rozdíl v ceně je už u některých znát. Řidiči ale volají po ještě výraznějším zlevnění na úroveň některých evropských států. Podstatně levnější pohonné hmoty mají třeba v Polsku, Bulharsku či Maďarsku. Důvody jsou dva. Polsko má společně s Bulharskem, Maďarskem a Rumunskem v EU jednu z nejnižších spotřebních daní na benzín i na naftu. Jedinou zemí, kde cena benzinu oproti době před válkou klesla, je Maďarsko. Důvodem je zastropování cen, o čemž vláda Viktora Orbána rozhodla už v listopadu minulého roku, a opatření postupně dál prodlužuje. Pro prodejce paliv to ovšem znamená několik měsíců ztrátového podnikání.