Na začátku se zkuste zamyslet nad tím, jak často a k jakým cestám budete auto využívat. Řidička, která vozí děti do školy, na kroužky a odpoledne zajede na nákup, si vystačí s benzínovým motorem. Diesel naopak ocení řidič, který každý den absolvuje cestu přes celou republiku. Obecně se udává, že dieselové auto se vyplatí kupovat od 10 až 15 000 najetých kilometrů ročně.

Jako první argument se člověku vybaví spotřeba. Tou byly naftové motory vždy pověstné. Pravdou však je, že čím jsou nové naftové motory složitější, tím je i spotřeba vyšší. Je to trochu paradox, v probíhající honbě za co nejnižšími emisemi už prostě nejsou motory úsporné, jako kdysi. Na druhou stranu jsou ale teď tišší, kultivovanější a s filtry pevných částic čistší než kdy dřív.

I tak si ale dieselové motory zachovávají lepší spotřebu proti stejně výkonným benzínovým. Navíc nabízejí vyšší točivý moment, takže pokud jezdíte s naloženým autem, poznáte rozdíl. Tam, kde se benzín zadýchává, má diesel ještě rezervu.

Výhody naftového motoru

  • Levnější palivo
  • Nižší spotřeba o 25 – 30 % ve srovnání s benzínovým motorem
  • Vyšší účinnost díky vyšší kompresi
  • Ideální na dálniční cestování

Je tu i rozdíl v cenách. Auta s motory spalujícími naftu jsou dražší. Pokud obě motorové varianty od sebe dělí například 30 tisíc a rozdíl v reálné spotřebě jsou 2 litry na 100 kilometrů, je výpočet celkem jasný. Takový motor se vám vyplatí po najetí 50 tisíc kilometrů.

I tak se ale stále najdou benzínová auta bez turba a filtru pevných částic. Není jich moc, ale dalo by se říct, že to je největší jistota, jak eliminovat riziko nečekaných výdajů na servis. Pokud ale člověk vybírá mezi moderním benzínovým turbomotorem a naftovým turbomotorem, bude rozhodovat hlavně spotřeba a využití auta. Pokud jezdíte s naloženým autem na dlouhé trasy po dálnici, bude diesel dobrá volba. Pokud cestujete spíše sami po městě, tam bude zase lepší benzín.

Výhody benzínového motoru

  • Nižší pořizovací cena
  • Nižší náklady na údržbu a servis
  • Vyšší jízdní komfort a nižší hlučnost
  • Nižší cena za povinné ručení
  • Větší odolnost proti mrazu

Vždy je to na preferencích každého člověka. Ačkoli jsou moderní motory všechny dobře odhlučněné, typický projev dieselů se nezapře. Pokud vás baví motor vytáčet k omezovači a užívat si hbitosti v zatáčkách díky lehčí konstrukci, asi nebudete hledět na nějaký ušetřený litr paliva a jistě sáhnete po benzínové motorizaci.

Vybrat auto na flexibilní operativní leasing