Zimní pneu

Zimní pneumatiky jsou samozřejmostí. Zákon říká, že od prvního listopadu je na autě musíte mít, pokud je na silnicí sníh, led nebo námraza. Platí to i v případě, když se tyto podmínky dají očekávat. Zimní pneu s dostatečně hlubokým vzorkem (minimum jsou 4 mm) poskytuje výbornou ovladatelnost na sněhu, břečce i zmrzlém asfaltu. Díky vysokému obsahu přírodního kaučuku zůstává zimní pneu pružná i v teplotách pod nulou. Čím měkčí vzorek, tím lépe přiléhá k silnici. Každý blok běhounu obsahuje stovky malých drážek, které se starají o rychlý odvod vody a tím i ochranu proti aquaplaningu. Do sněhu a ledu se navíc zaryjí jako drápy a nedovolí pneumatice proklouznout. Hluboký vzorek běhounu nabírá při každém otočení sníh a ukládá jej do širokých kanálků. Zimní gumy jsou nejúčinnější při teplotách pod +7 °C. Jejich dojíždění v létě se vám tak nevyplatí hned dvakrát. Zaprvé je rychle sjedete, což vede k výdajům za nové pneu. Zadruhé vás vzorek zradí v krizových situacích. Všechna auta z Driveta mají letní i zimní sadu pneumatik v ceně nájmu. Hlavu si nemusíte lámat ani s přezutím nebo uskladněním, i to vyřešíme za Vás.

Kapaliny

Před zimou je nutné zkontrolovat stav kapalin pod kapotou:

1) Chladicí kapalina
Pro optimální fungování musí motor dosáhnout určité teploty a je ho potřeba co nejšetrněji zahřát. Chladicí kapalina je kombinací nemrznoucí směsi a destilované vody, která má za úkol odvádět teplo z motoru do chladicí soustavy. Voda, která byla použita na chlazení motoru, se v chladiči znovu ochladí vzduchem a následně je připravena celý cyklus opakovat. Jelikož voda mrzne už při 0 ° C, bez nemrznoucí směsi byste v zimě auto ani nenastartovali. Pravidelná výměna a doplňování chladicí kapaliny vám zajistí bezproblémovou jízdu i v extrémních mrazech a může dokonce zabránit vážnějším problémům.

2) Kapalina v ostřikovačích
Kvalitní kapaliny do ostřikovačů, které jsou určené pro zimní provoz, obsahují přírodní líh (nejčastěji směs demineralizované vody, lihu a ethylenglykolu kvůli odolnosti v nižších teplotách), ale jsou dražší. Nejlevnější kapaliny jsou založeny na bázi jedovatého methanolu, který je nejen toxický, ale je to také účinné rozpouštědlo. Ničí tak pryžová těsnění, lišty stěračů a hlavně plastové kryty světel. Do nekvalitních kapalin se také někdy přidává aceton, který je velmi účinným rozpouštědlem, a to tak silným, že dokáže narušit i lak auta. Proto hlavně u zimních směsí sledujte složení produktu a kupujte jen takový, který neobsahuje aceton a methanol. Dobrý výhled z vozu kvalitní kapalina v ostřikovačích sama o sobě nezajistí. Potřebujete i funkční stěrače a čistá okna zevnitř. Vřele doporučujeme vyměnit před zimou gumičky ve stěračích. Je to drobnost, ale v provozu jí oceníte víc než co jiného.

Baterie vozu

Autobaterie patří v zimě mezi nejvíce namáhané součásti auta. Zapnuté topení, případně vyhřívání oken, zrcátek nebo sedadel je zkrátka znát. Díky mrazu rychle ztrácejí svoji kapacitu, což se v důsledku může projevit až tím, že kvůli vybité baterii automobil vůbec nenastartuje. Pro jistotu sebou vždy vozte startovací kabely. Pokud je automobil pravidelně v provozu, vlastně se nic neděje, protože dobře nabitá baterie by měla vydržet i velice nízké teploty kolem -20°C. Potíže však nastávají v době, kdy sice auto jezdí pravidelně, ale jen krátké vzdálenosti. Každý start baterii vyčerpá, ta se nestíhá za jízdy pomocí alternátoru dobít a postupně se vybíjí. Výhodné je zakoupit i externí startovací zdroje. Dnes se nabízejí v podobě externí powerbanky o velikosti mobilního telefonu.

Řetězy na kola do sněhu

Kde povinné zimní pneumatiky nestačí, je třeba nasadit sněhové řetězy. Ty ovšem nejsou součástí povinné výbavy. Je ale dobré je v autě mít, zejména když se vydáváte na hory. Pokud bydlíte v horských oblastech, tak byste měli uvažovat nad koupí řetězů, které vám zajistí průjezdnost i v těch nejtěžších podmínkách. Jejich alternativou jsou tzv. textilní řetězy, která vám pomohou překonat náročnější úseky. Navíc je na kola auta umístíte snadněji. Jde vlastně o jakýsi návlek ze speciálního materiálu, který je spíše podobný látce.

Rozmrazovač

Je to maličkost, která by měla být povinným doplňkem už před podzimním provozem. Tehdy totiž klesají noční teploty na mnoha místech naší země pod nulu. Existují rozmrazovače skel, zámků, dveří nebo všeobecně použitelný ledožrout. Udělá hodně muziky za pár korun. Stačí minuta až dvě a můžete do vozu. Když se to nepodaří je nutné proces zopakovat. Tento přípravek je třeba mít u sebe a ne v autě.

Ať Vás ani nenapadne rozbíjet led na autě kladivem. Přineslo by to naprosto opačný efekt: vůz byste spíše poškodili. Těžko se totiž odhaduje míra, kdy roztříštíte jen led, aniž poškodíte lak. Stejně tak nedoporučujeme horkou vodu. Ta by mohla auto nenávratně poškodit a vysloužili byste si cestu akorát tak do autoservisu. Naopak použití vlažné vody je možné, ale nemyslete si, že když takto auto celé polejete, tak máte vyhráno. Stále je třeba pamatovat na to, že jakmile sklo utrpí tepelný šok, klidně může prasknout.

Další drobnosti

Radíme přihodit do auta ještě pár věcí, které možná za celou zimu nevyužijete, ale když je budete potřebovat, oceníte, že je máte:

1) Deka se hodí, pokud někde zůstanete a budete čekat na pomoc.

2) Lopatka je zase úžasný pomocník pokud zapadnete v hlubokém sněhu. Je mnohem lepší sníh odstraňovat pomocí lopatky, než pomocí rukou.

3) Lano může pomoci jak vám, tak někomu jinému, kdo bude potřebovat vaši pomoc. Pokud taháte auto například ze závěje, využijte mírné škubnutí. Pokud byste se snažili o jemné rozjetí, nejspíš vám začnou také prokluzovat kola.