To, že do auta natankujete zimní směs vůbec nepoznáte. Ani si nemusíte dávat pozor z jakého stojanu sosáte. Změnu provádí čerpací stanice automaticky vždy od 1. prosince do 28. února. To se týká jen motorové nafty, protože v současnosti používané automobilové benziny fungují zcela standardně i při mrazech do minus 40 stupňů Celsia. V normách pro motorová paliva je proto stanoveno, jakou specifikaci mají mít paliva pro různá období roku.
Motorová nafta obsahuje určité skupiny uhlovodíků - parafíny, které při teplotách nižších než nula stupňů Celsia tuhnou a vytvářejí drobné krystalky, které mohou omezit průchodnost filtrem a v nejhorším případě jej i ucpat. Právě z těchto důvodů se upravují nízkoteplotní vlastnosti nafty. Řidiči tak během roku tankují v závislosti na ročním období až tři druhy motorové nafty. V létě letní, v zimě zimní a mezitím přechodovou.
Aby byla účinnost zimní nafty co největší a nafta skutečně odolala hlubokým mrazům, doporučujeme řidičům před natankováním zimní nafty ponechat v nádrži opravdu jen minimum letní nebo přechodové kvality nafty. Zkrátka na začátku prosince dojeďte na pumpu skoro na výpary.
V zimním období ale u stojanů můžete narazit i na prémiové nafty pod různými obchodními názvy. Jedná se o nadstandardně aditivované nafty, které mají zlepšenou filtrovatelnost od minus 26 až do minus 30 stupňů. V případě extrémních mrazů je možné ve vybraných lokalitách nasadit arktickou naftu třídy 2, která má filtrovatelnost upravenou až na minus 32 stupňů Celsia.