Majitelé elektromobilů či plug-in hybridů mají řadu možností, jak dobíjet. Někdy vyjde dobíjení velmi levně, jindy je dokonce úplně zdarma (u vybraných obchodů a nákupních center). Zároveň může být nabíjení často pohodlnější než tankování, což platí zejména při využití domácího či firemního dobíjení.
Dobu dobíjení nejvíce ovlivňuje zvolený typ proudu. Existují dva způsoby:
- nabíjení střídavým proudem (AC)
- nabíjení proudem stejnosměrným (DC)
Baterie v elektromobilech pracují se stejnosměrným proudem (DC), pokud tedy chcete rychlé nabíjení volte právě ten. Jakmile sáhnete po střídavém proudu (AC), který je dostupný v klasických domácích zásuvkách, už bude dobíjení výrazně pomalejší. Palubní nabíječka totiž musí nejprve transformovat střídavý proud na stejnosměrný, což zabere čas.
Co se konektorů týče, těch sice existuje víc, ale řidiči se v zásadě nemusejí obávat, že by svůj vůz do nalezené nabíjecí stanice připojit nemohli. V Evropě se totiž pro DC rychlodobíjení stal standardem konektor nazvaný CCS – Combined Charging System. A ten je z hlediska tvaru jen rozšířeným konektorem typu Mennekes, který je zase standardem pro AC dobíjení a mají ho tedy jak domácí domácí wallboxy, tak i s autem dodávaný kabel s možností připojení do 230 V dvoufázové i 400 V třífázové zásuvky.
Způsoby dobíjení
V závislosti na použitém způsobu nabíjení auta se liší nabíjecí výkon i doba, kterou musí auto na nabíječce strávit. S pomocí dodávaného nabíjecího kabelu může elektromobil z běžné elektrické zásuvky dobíjet výkony od 2,3 do 11 kW. Zatímco u veřejných AC nabíječek se výkony typicky pohybují v rozmezí 3,6 – 22 kW. Třífázová zásuvka nebo domácí wallbox zvládá výkony 7,2 – 11 kW. Wallbox nabíjení urychlí a třeba Škoda Enyaq iV se podle kapacity své baterie touto cestou nabije za šest až osm hodin. Nejslabší a tedy i nejpomalejší je nabíjení z klasické 230V zásuvky.
DC nabíjení je podstatně rychlejší. Nabíječka s výkonem 50 kW zvládne Enyaq iV nabít na 80 % kapacity baterie za méně než hodinu, což je ostatně doporučená hladina nabíjení, do plné kapacity to trvá asi hodinu dvacet. A výkonem 135 kW se Enyaq iV umí z 10 na 80 % kapacity nabít za pouhých 29 minut.
Dobře si rozmyslete, kolik času na nabíječce bude vaše auto potřebovat. Veřejné dobíjecí stanice by měly sloužit hlavně k dobití energie, potřebné k dojetí do cíle, kde je možné vůz dobít do plna. Často je proto zbytečné nabíjet do 100 %. Obecně platí, že horních 20 % kapacity baterie se plní značně sníženým výkonem a čekání na plné nabití zbytečně zdržuje nejen vás, ale také další elektromobilisty. Ideální dobíjení se tedy pohybuje v rozmezí od 10 do 80 % kapacity baterie.
„Natankování“ elektromobilu pro ujetí stejné vzdálenosti jako u auta se spalovacím motorem přitom typicky vychází levněji pro elektrický pohon. Ceny elektřiny sice rostou, ale ceny běžných paliv také, takže výhoda elektromobilů zůstává. Rozšiřuje se také možnost, kdy uživatel může energii pro elektromobil vyrábět i doma pomocí vlastní fotovoltaické elektrárny.
Etiketa u nabíjecích stanic
Pro život s elektromobilem platí řada psaných i nepsaných zásad. Snad nejdůležitějším pravidlem je nikdy neparkovat na nabíjecím místě, pokud se vaše auto nenabíjí. Řidiči elektromobilů, kteří mají vybitou baterii, jsou závislí na přístupném nabíjecím místě a není nic horšího, než blokování nabíječky někým, kdo ji nepoužívá. Stejně tak, po dokončení nabíjení by mělo být běžným pravidlem uvolnění nabíjecího místa pro dalšího zájemce. Pamatujte že, nabíječky slouží k nabíjení, ne k parkování. Pokud na nabíječce zastihnete řidiče spalovacího vozu, pokuste se věc řešit v klidu. Někdo vůbec nemusí tušit, že blokuje nabíjecí místo.
Elektromobil na flexibilní operativní leasing