Majitelé nových aut s dieselovým motorem se s označením AdBlue jistě setkali. Toto řešení se u vznětových motorů objevilo už v roce 2006, ale největšího rozšíření se tato látka dočkala v uplynulých několika letech. Důvody jsou snadné: AdBlue je v čištění výfukových emisí velmi efektivní a nelze bez něj prakticky splnit vysoké nároky nejmodernějších a nejpřísnějších emisních norem.

Úkolem této speciální směsi je snižování emisí oxidů dusíku ve výfukových plynech. Jde o aditivum, které je 32,5% roztokem roztoku močoviny v demineralizované vodě. Nemusíte se bát, jde o látku nehořlavou a netoxickou a pro znalé chemie uvedeme, že jde o „vodný roztok močoviny“. Výfukové plyny jdou v první fázi přes filtr pevných částic, který je očistí od sazí. V ten moment je do výfukového potrubí automaticky vstřikováno AdBlue, přičemž dojde k chemické reakci, při které jsou oxidy dusíku rozloženy na dusík a vodu, tedy jednoduše řečeno vodní páru. A poté jdou tedy z výfuku jen zdraví neškodné látky

O tom, že máte v autě AdBlue se nejčastěji dozvíte tak, že dojde. Na přístrojové desce se totiž rozbila nezvyklá kontrolka a palubní počítač hlásí, kolik ještě zbývá do úplného vyčerpání. Naštěstí je to jen jednou za čas. AdBlue má opravdu velký dojezd, většinou 15 000 – 20 000 kilometrů. Všechna auta mají v sobě zabudovaný systém, který vás upozorní na docházející roztok.

Doplnění

Roztok je možné koupit na každé větší čerpací stanici, stejně jako vodu do ostřikovačů. Doplnit AdBlue do příslušné nádrže vozidla zvládne téměř každý. Jak snadno, to už záleží na zručnosti daného jedince a bohužel také na umístění plnicího hrdla. Dnes nejobvyklejším (a nejpraktičtějším) řešením je umístění pod víčkem palivové nádrže, hned vedle nalévacího otvoru pro naftu. Některá starší auta jej ale mají ukrytý v zavazadlovém prostoru pod čalouněním. Zde doporučujeme dolévat opravdu opatrně. Pokud si nejste jisti, kde hledat, podívejte se do návodu vašeho automobilu. A malá rada, nádržka na AdBlue má vždy modré víčko.

Na vybraných čerpacích stanicích je i klasický stojan s plničkou močoviny. Primárně je určen pro kamiony, ale využít ho mohou samozřejmě i řidiči osobní aut. Dle zkušeností je dobré si při tankování AdBlue z pistole do osobního auta vyžádat od obsluhy magnetický nástavec, který je u těžkých užitkových vozidel součástí plnicího hrdla nádrže. Osobní auta to však běžně nemají. Pokud doplňujete z pistole kapalinu v kufru, doporučujeme si vyložit nejen okolí plnicího hrdla, ale také cestu od něj až k nakládací hraně (okraji) zavazadelníku. Kapalina totiž z pistole po natankování běžně kape, tak abyste zamezili potřísnění čalounění.

Varování

Jakmile budete ignorovat výzvy samotného auta k dolití AdBlue a vyjedete ho úplně, hodně si zahráváte. První, co se vám stane, je, že nenastartujete a to u žádného auta. Důvod však není technický, ale legislativní. I bez AdBlue motor běžet klidně může. Zákaz chodu motoru bez AdBlue nařizuje automobilkám předpis EHK 83.

Čerpáme z článku auto.cz od Tomáše Dusila