Teploty se začátkem letošní zimní sezóny zatím držely lehce nad bodem mrazu. Meteorologové ale předpovídají, že většinu ledna se budou pohybovat na nule nebo pod ní. To je kritická teplota nejen pro sjízdnost vozovky, ale také pro autobaterii. Zhruba okolo minus pět stupňů začínají oslabené baterie volat o pomoc.

Autobaterie patří v zimě mezi nejvíce namáhané součásti vozů. Zapnuté topení, případně vyhřívání oken, zrcátek nebo sedadel je zkrátka znát. Díky mrazu rychle ztrácejí svoji kapacitu, což se v důsledku může projevit až tím, že kvůli vybité baterii automobil vůbec nenastartuje.

Pokud je automobil pravidelně v provozu, vlastně se nic neděje, protože dobře nabitá baterie by měla vydržet i velice nízké teploty kolem -20°C. Potíže však nastávají v době, kdy sice auto jezdí pravidelně, ale jen na krátké vzdálenosti. Každý start baterii vyčerpá, ta se nestíhá za jízdy pomocí alternátoru dobít a postupně se vybíjí. Výrobce baterií Banner uvádí, že je nutné vždy ujet souvisle alespoň 12 kilometrů. Kdo jezdí kratší trasy, měl by akumulátor pravidelně dobíjet z externího zdroje.

Ještě náročnější časy nastaly pro akumulátory od nástupu systémů start-stop, které místo aby nechaly baterii v klidu dobít, ji už na prvních kilometrech ždímají kaskádou dalších a dalších odběrů proudu. Proto při jízdách na kratší vzdálenosti nebo po hodně studených startech doporučuje systém vypínání motoru tlačítkem deaktivovat. Jistotou samozřejmě zůstávají staré dobré startovací kabely, které doporučujeme mít vždy při ruce.