Zkratky asistenčních systémů: Co je ESP, DCC, HDC a další?
ABS
Zkratka ABS je označení pro antiblokovací systém. Ten brání zablokování kol při brzdění. Tím se zlepší stabilita a ovladatelnost vozu při krizových situacích s nohou na brzdě. Na jeho základech fungují i další systémy třeba ASR nebo ESP.
ACC
ACC je anglickou zkratkou pro Adaptive Cruise Control, neboli adaptivní tempomat. Takové zařízení v autě dokáže udržet rychlost vozu, ale je schopné i reagovat na provoz před sebou a případně automobil též zpomalit. To je zásadní rozdíl oproti standardnímu tempomatu, který dokáže pouze udržovat rychlost nebo Speed limiteru, který jen nedovolí autu překročit nastavenou maximální rychlost i když přidáváte plyn. Ale pozor! Každá z automobilek adaptivní tempomat nazývá trochu jinak. Například u Mercedesu se jedná o Distronic Plus.
ADS/DCC
ADS je zkratkou slovního spojení Adaptive Damping System, tedy v překladu aktivní regulace podvozku. Takto vybavený vůz dokáže přizpůsobit charakteristiku tlumičů podmínkách na vozovce. Třeba značky koncernu Volkswagen v případě adaptivního podvozku používají zkratku DCC - Dynamic Chassis Control, zatímco BMW zase DDC - Dynamic Damper Control.
AFS
AFS anglicky Adaptive Frontlight System značí adaptivní světlomety. Jedná se o inteligentní přední světlomety, které dokážou přizpůsobit světelný kužel aktuální jízdní situaci. Díky tomu auto neoslňuje protijedoucí vůz, bez toho aby řidič provedl akci. Součástí tohoto systému bývá často i automatické přepínání tlumených a dálkových světel.
ASR/TCS
ASR je elektronický systém zamezující protáčení kol. Využijete ho především při rozjezdu na kluzkém povrchu. Na funkci odkazuje i název pocházející z německého Antriebsschlupfregelung, tedy regulace prokluzu. Někteří výrobci pro systém snižující protáčení kol pomocí ubrání plynu nebo přibrzdění kola používají i další anglické zkratky: TCS, TC, ETC, TRC, ASC atd.
BLIS/BSD
Systém hlídání mrtvého úhlu tzv. Blind Spot Information Systém nebo Blind Spot Detection. Tento asistent varuje řidiče před vozidly, které nemůže řidič ve zpětných zrcátkách vidět, protože jsou ukryta v tzv. mrtvém úhlu. Dnes se nabídka těchto systémů postupně rozšiřuje, mnohé tak neupozorňují jen na vozidla ve vedlejším jízdním pruhu, ale také na vozidla, která se ze strany blíží k couvajícímu autu. Uvažuje se, že by tento systém měl být součástí standardní výbavy všech nových aut.
DDD
Možná už jste se přímo za volantem setkali s asistentem, který Vás upozornil na zjištěnou únavu. Jedná se o tzv. Driver Drowsiness Detection. Spíše než tuto zkratku však automobilky používají vlastní názvy. U BMW tak mluvíme o Attention Assistant, u Fordu o Driver Alert, u Mercedesu o Attention Assist, u Nissanu o Driver Attention Alert, případně u Volva o Driver Alert Control.
DSR
DSR je systém aktivní podpory řízení. Jedná se o nástavbu kontroly stabilizace, která díky elektromechanickému posilovači řízení stabilizuje automobil v požadovaném směru. O stabilizaci se tudíž nestará jen cílené přibrzďování kol, ale také aktivní zásah do řízení. Malým cuknutím do volantu tak vůz doporučí řidiči, kam ho stočit, aby vyrovnal smyk.
ESP
Pod zkratkou ESP se skrývá Electronic Stability Program, tedy elektronická stabilizační kontrola. Jedná se o určitou nadstavbu ABS. ESP pomocí přibrzďování kol a omezování výkonu motoru zlepšuje stabilitu automobilu při snížené trakci. Dokáže vypočítat, když se dostane auto do smyku a pokud vyhodnotí, že auto nejede kam má, sníží otáčky motoru a přibrzdí individuálně jednotlivá kola. Auto se srovná, a jakmile získá kontrolu, systém přestane limitovat motor. Je to vypínatelná funkce s indikací na palubní desce. Od listopadu 2014 je tento pomocník v EU povinný.
EBA
Emergency Brake Assist pomáhá s bržděním při krizových situacích. Kontroluje rychlost a intenzitu sešlápnutí brzdového pedálu. Když vyhodnotí, že pedál byl zmáčknut velmi rychle, znamená to krizi a automaticky brzdí na plno. Člověk nedokáže tak rychle sešlápnout pedál a někdo ani nemá tolik síly, aby ho zatlačil zcela na podlahu. Další možností tohoto systému je radar měřící vzdálenost od blížících se aut, který dává signál k okamžitému brždění, když už se nedá kolizi vyhnout. Podle testů dokáže tento systém zkrátit brzdnou dráhu až o 21 metrů při brzdění z 200 km/h. Evropská komise usoudila, že od roku 2009 bude tento systém standard ve všech nových vozech prodávaných v Evropě.
HAC/HSA
Zkratkami HAC či HSA je označován asistent rozjezdu do kopce, tedy Hill Assist Control nebo Hill Start Assistent. Systém pomáhá s rozjezdem do kopce, a to pomocí přibrzdění kol delší dobu, než řidič drží brzdu. Při přesunutí nohy z brzdového na plynový pedál tak automobil při rozjezdu do kopce necouvne a méně zkušeným řidičům v autech s manuální převodovkou nehrozí nebezpečné couvnutí.
HDC
Opakem asistentu rozjezdu do kopce je pomocník pro sjíždění z kopců. Ten se objevuje především u terénních nebo SUV autech. Používá se zkratka HDC (Hill Descent Control), případně DAC (Downhill Assist Control). Automobil automaticky drží při sjezdu prudkého kopce nastavenou rychlost a sám přibrďuje kola, aby se vůz nesesunul příliš velkou rychlostí. V podstatě se jedná o jakýsi tempomat pro nízké rychlosti v prudkých klesáních.
HUD
HUD je zkratka pro head-up displej. Ten je nejčastěji součástí příplatkové výbavy. Head-up může mít podobu výklopného průhledného sklíčka, na které se promítají potřebná data jako rychlost či navigace nebo se tyto údaje promítají přímo na čelní sklo. Řidič díky head-up displeji nemusí přeostřovat při změně pohledu z vozovky před ním na přístrojový štít.
LDWS
Lane Departure Warning System neboli Lane Assist. Jedná se o pomocníka, který varuje před opuštěním jízdního pruhu. Rozlišujeme dvě úrovně tohoto systému. Základní pouze upozorňuje řidiče na opuštění jízdního pruhu a pokročilejší dokáže v případě potřeby automobil zásahem do řízení automaticky vrátit do pruhu.
TPMS
Systém kontroly tlaku v pneumatikách je elektronický pomocník na monitorování tlaku v pneumatikách, který řidiče v reálném čase informuje o poklesu tlaku. Označován je anglickou zkratkou TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), případně jen TPM. Od listopadu 2014 je systém v EU povinný.
TJA
S rozvojem polo automatizovaného řízení řízení se rozšiřují asistenty nazývané jako Traffic Jam Assist (TJA). Jedná se o systémy, které dokážou automobil samy řídit při jízdě pomalou rychlostí v koloně. Stále však fungují jen na krátkou dobu, v malé rychlosti a v době, kdy má řidič ruce na volantu.