Tankovací tipy: Kde je nádrž a proč jí neplnit až po okraj?
Na nedostatek paliva budete upozorněni zvukovým signálem i oranžovou kontrolkou na palubní desce. Lidově se říká, že se rozsvítí žebravé oko.
Co natankovat?
V malém technickém průkazu najdete na jaké palivo auto jezdí. Jsou zde uvedeny zkratky BA nebo NM. Jak si je interpretovat? BA znamená benzín a NM motorová nafta. Zádrhel ale může nastat u čerpací stanice. Málokde totiž najdete nápis „benzín“ nebo „nafta“. Když už jsou paliva značená slovně, tak mnohdy pod obchodními názvy, ze kterých to není vždy úplně jasné. Řešením jsou štítky. Kolečka E5, E10 nebo E85 značí, že jde o benzinový typ paliva. Naopak čtverečky B7, B10 a XTL označují naftové palivo.
Kde je nádrž?
Rovnou vám prozradíme malý tip. Pokud si nepamatujete na jaké straně má vaše auto hrdlo nádrže, pomůžete si pohledem na přístrojovou desku. V kapličce přístrojů u ukazatele stavu paliva je symbol stojanu čerpací stanice, u kterého je trojúhelníček. Ten symbolizuje šipku, která prozrazuje, na které straně hrdlo nádrže je. Pomůže Vám to v orientaci, k jakému stojanu přijet.
Proč nepřeplňovat nádrž?
Plnící pistole může působit primitivně, ve skutečnosti jde ale o komplikovaný mechanismus složený ze zhruba 130 dílů. Jedním z důležitých prvků je automatická ochrana proti přeplnění nádrže.
Při tankování tzv. do plna se v určité chvíli ozve slyšitelné cvaknutí membránového ventilu, který čerpání přeruší. Tento mechanismus chrání vás, čerpací stanici i všechny okolo proti tomu, aby palivo z přeplněné nádrže začalo vytékat ven a případně se jako hořlavina snadno vzňalo. Je to také signál, že by člověk měl tankování ukončit. Jedině tak zabrání poškození systému palivové rekuperace ORVR (Onboard Refueling Vapor Recovery System). Technologie evaporace přispívá ke snížení emisí zachycováním škodlivých výpar paliva z nádrže a tyto plyny neputují do ovzduší, ale do motoru, kde se spálí ve válcích. Pokud máte ORVR v autě, hrozí přeplněním nádrže jeho poškození nasátím kapaliny, se kterou si není schopen poradit. Taková věc systém efektivně zničí. pokud tento systém přestane pracovat, elektronika vozu začne hlásit chyby, které mohou vést i k omezení výkonu. Servis vás pak nemine a oprava může přijít na desítky tisíc korun.
Natankování špatného paliva?
Může se stát, že omylem natankujete benzín do naftového auta. Obráceně to moc nejde. Naftová tankovací pistole je široká a nevejde se tak do úzké benzínové nádrže. Jak lehké je natankování benzínu do dieselu o to větší problémy způsobí. Pokud si toho, že tankujete špatné palivo všimnete ještě u stojanu, určitě vůz ani nestartujte a volejte ihned asistenční službu. Jediné co může váš motor zachránit je okamžité odstavení. Pokud se rozjedete, problémy se dostaví za pár kilometrů. Palivo se dostane do soustavy, vůz začne ztrácet výkon a nakonec zastaví. Poté musí být odtažen do servisu, kde bude vyčištěn kompletní palivový systém a vyměněn palivový filtr. To jsou opravy, která vyjdou na desítky tisíc korun.