Situace se nelepší. Auta dál zdražují a budou ještě víc.
Koupě vozu a jeho vlastnictví začíná být velkou komplikací. Nedostatek čipů na celosvětovém trhu způsobil extrémní prodloužení čekacích lhůt na většinu modelů. Zákazníci v Česku mohou na objednaná auta čekat i déle než rok. Prodej nových osobních aut sice za letošních osm měsíců v tuzemsku meziročně vzrostl o 12,37 procenta na 147 659 vozů. Proti roku 2019 jde však stále o téměř 16 procentní pokles. V samotném srpnu odbyt klesl meziročně o jedno procento.
Čipová krize znovu donutila automobilku Škoda Auto k odstávce. Od 27. září zcela zastaví na celý týden výrobu ve všech třech svých závodech v Česku. Důvodem je nedostatek čipů, které se používají v palubní elektronice. Firma podle odborů plánovala hromadnou dovolenou na pondělí 27. září, protože v úterý 28. je svátek svatého Václava, nakonec nařídí zaměstnancům volno ještě o tři dny delší. Výroba osobních aut v Česku v červenci a srpnu kvůli nedostatku čipů meziročně klesla o 39 procent na 112 481 vozů.
Šéfové automobilek už otevřeně mluví o velkém zdražování svých produktů. Mále vozy budou stát o 150 tisíc korun víc. Důvodem nejsou jen dozvuky covidové krize a nedostatek čipů, ale i emisní norma Euro 7. Ta by měla být asi osmkrát přísnější než aktuálně platná norma. EU jí plánuje realizovat už za čtyři roky. Přestože ještě není rozhodnuto, který ze scénářů Evropská komise přijme, je pravděpodobné, že to způsobí konec aut s cenou do 20 000 eur (zhruba 500 tisíc korun). Například Škoda Fabia by v takovém případě, podle slov samotného ředitele Škoda Auto, zdražila na více než 600.000 korun
Zpět na flexibilní operativní leasing