Nedostatek AdBlue. Jak to řešit?

Je třeba se stresovat a nakupovat aditivum ve velkém do zásoby? Můžete zůstat v klidu. Velká krize nehrozí. Trh jen nebyl připraven na náhlý nápor zákazníků i snížení dodávek. Momentálně nedochází k fatálním výpadkům, ale k občasným ano. Distributoři, kteří AdBlue musejí převážet ve speciálních cisternách, nestíhají včas zavážet.

Průměrná nádrž na AdBlue má objem mezi 10–20 litry. Auto spotřebuje zhruba jeden litr této tekutiny na tisíc kilometrů. Co to znamená v praxi? Plná nádrž močoviny vystačí na 10–20 tisíc kilometrů, dle velikosti nádrže. Protože průměrný roční nájezd Čechů se pohybuje okolo 15 tisíc kilometrů je potřeba dolít AdBlue nádrž jednou za 1 až 2 roky.

Proč je nedostatek AdBlue?
Močovina, hlavní složka AdBlue, vzniká jako vedlejší produkt při výrobě syntetických hnojiv, která v Evropě produkuje jen několik velkých společností. K omezení došlo na Slovensku i v Německu, v Polsku dokonce výrobu zastavili, protože se přestala vyplácet kvůli rostoucím nákladům na zemní plyn. Ten je pro produkci zásadní. Kritickou situaci způsobily snížené dodávky plynu z Ruska a nepříznivé počasí, kvůli kterému nedodávaly očekávané množství energie větrné a solární elektrárny, jejichž energetický výpadek musel vykrývat zemní plyn.

Co je AdBlue?
Úkolem této speciální směsi je snižování emisí oxidů dusíku ve výfukových plynech. Jde o aditivum, které je 32,5% roztokem močoviny v demineralizované vodě. AdBlue je v čištění výfukových emisí velmi efektivní a nelze bez něj prakticky splnit vysoké nároky nejmodernějších a nejpřísnějších emisních norem. Roztok močoviny nelze při současné konstrukci automobilů nahradit. V okamžiku, kdy je nádržka prázdná vůz pojede, ale jen do prvního zhasnutí motoru. Poté už nenastartuje. Důvod není technický, ale legislativní. I bez AdBlue může motor běžet, ale zákaz chodu motoru bez AdBlue nařizuje automobilkám předpis EHK 83. Pro další rozjezd je nutné dolít minimálně 4 až 5 litrů roztoku.

O tom, že máte v autě AdBlue se nejčastěji dozvíte tak, že dojde. Na přístrojové desce se totiž rozbila nezvyklá kontrolka a palubní počítač hlásí, kolik ještě zbývá do úplného vyčerpání.