Co by řidiči neměli zanedbat při cestě na dovolenou?

Pneumatiky
Zkontrolujte hloubku dezénu. Ve většině zemí zákon zakazuje používání pneumatik, jejichž hloubka dezénu je menší než 1.6 mm. Tato hodnota je kritická. Odborníci tvrdí, že i při pneumatikách s hloubkou dezénu a drážkami o hodnotě 4 mm je riziko aquaplaningu poměrně vysoké.
Důležité je i správné nalakování. Zkontrolujte proto správný tlak v jednotlivých kolech a především se řiďte doporučením výrobce. To najdete zpravidla na samolepce umístěné na sloupku u dveří řidiče. Nezapomeňte zkontrolovat tlak i v náhradním kole. Až 70 % motoristů vyráží na cestu s podhuštěnými pneumatikami.

Kola
Utáhněte šrouby a matice. Pokud se například uvolní upevňovací prvky kola, kolo se může odpojit během jízdy. Potřebné je mít kola vyrovnaná a vyvážená. Zlepší se tím ovladatelnost auta a sníží se spotřeba paliva.

Technické kapaliny
Vysokou pozornost věnujte kapalinám respektive jejich hladině. Zkontrolujte motorový olej, brzdící a chladící kapalina a vodu do ostřikovačů, případně i kapalinu Ad blue. Podle potřeby je doplňte nebo vyměňte. Také si s sebou nezapomeňte vzít zásobu destilované vody, která se může hodit – ať už do ostřikovačů nebo především do chladiče. Když už v tom budete, zkontrolujte i náplň do klimatizace.

Brzdy
Kotouče a brzdové destičky zkontrolujte vizuálně a změřte jejich tloušťku. Součástky je třeba vyměnit, pokud je jejich tloušťka blízko minimální hodnotě uvedené v návodu na používání auta. Pokud jste brzdy déle než rok nekontrolovali, navštivte servis a nechte vše prověřit. Možná bude potřeba u starších aut odvzdušnit celou brzdovou soustavu a nebude od věci rovnou vyměnit brzdovou kapalinu za odolnější a hlavně čerstvou.

Lišty stěračů
Rovněž věnujte dostatek pozornosti stěračům. Pokud totiž gumy správně nepřiléhají, může být jízda se špinavým, zamlženým či kapkami posetým předním sklem nejen nepohodlná, ale i velmi nebezpečná.

Povinná výbava
Povinná výbava už není tak obsáhlá jako dřív. Technicky vzato nyní čítá pouze reflexní vestu, výstražný trojúhelník a autolékárničku. Mějte ale na paměti, že v každém státu se mohou požadavky na povinnou výbavu vozidla lišit. Někdy dokonce i celkem zásadně. Například v Polsku či na Slovensku totiž vyžadují, aby reflexní vestu měl k dispozici každý, kdo se v autě nachází. Ve Španělsku zase pro změnu musí mít řidič, který používá dioptrické brýle nebo kontaktní čočky, s sebou vždy jedny náhradní, ve Francii po vás budou vyžadovat alkoholtester.
Na cestách se Vám může hodit i základní servisní balíček. Ten obsahuje například náhradní žárovky, hever, šroubovák, kombinačky a pracovní rukavice. Jsou to možná zbytečnosti, ale všechno můžete například při výměně kola potřebovat.

Pojištění a asistence v zahraničí
Informujte se, jak dalece sahá vaše pojistné krytí, zejména co se týče asistence a hrazení nákladů v zahraničí. Nechte si přesně sepsat „návod“, jak postupovat v případě nehody nebo poruchy a pro jistotu si poznamenejte i důležitá telefonní čísla země, kterými budete projíždět.