Zvýší se maximální rychlost na českých dálnicích? Ministr to zvažuje.
Vláda předložila novelu silničního zákona, která mimo jiné počítá se zvýšením maximální rychlosti na některých úsecích českých dálnic na 140 km za hodinu. Odborníci většinou tvrdí, že zvýšení o 10 km/h české dálnice bez problému zvládnou.
Problémem mohou být standardizované normy, podle kterých se dálnice staví. Ty prý s vyšší rychlostí vůbec nepočítají. Proto bude potřeba provést bezpečnostní audit, který posoudí, zda je komunikace pro takovou změnu vyhovující. Je třeba prověřit, zda jsou dostatečně bezpečná svodidla a okolní infrastruktura.
V rámci české dálniční sítě ale existují úseky, kde by se zvýšení na stočtyřicítku dalo bez problémů uskutečnit již nyní. Například vybrané části Hradecké D11, dálnice D8 u Lovosic, D5 směrem do Německa nebo D1 mezi Olomoucí a Ostravou. U dálnic mladších deseti let nebude, z pohledu experta na dopravní stavby, stočtyřicítka žádný problém.
Odpůrci zvyšování rychlosti argumentují tím, že úspora času je naprosto minimální. Navíc celosvětovým trendem je spíše omezování rychlosti. V posledních letech se pravidelně ozývají v Německu hlasy pro stanovení plošného rychlostního limitu, který tam pro dálnice nemají. Stočtyřicítkou se může jezdit v Polsku, naopak v Nizozemsku zavedli nedávno všude stovku.