Když jde o emise, počítá se každý gram

Možná jste už slyšeli o pokutách za nadlimitní emise – tedy o pokutách, které budou platit automobilky. A ve výsledku samozřejmě zákazníci. Jakých aut se týkají a jak to s nimi je?

Obecně se mluví o limitu 95 g CO2/km, který musí auta nově splnit a za každý gram navíc platí automobilka pokutu. To však není úplně přesné, tato hodnota 95 g CO2/km platí jen pro vozidlo o provozní hmotnosti 1380 kg. A to je právě v některých případech kámen úrazu, protože čím je auto lehčí, tím má přísnější limit.

Pod pojmem 95 g CO2/km si jen málokdo představí něco konkrétního. Tyto emise odpovídají spotřebě 3,54 litrů nafty, případně 4,06 litrů benzínu na 100 km. V řeči těchto čísel je dobře patrné, o jak přísný limit se jedná. A to je ten benevolentnější pro těžší auta, takové lehké auto, které váží tunu, má limit jen 83 g/km.

Pokuta za každý gram navíc není vůbec nízká, jedná se o 95 eur, tedy nějakých 2500 korun.

Vzniká tak situace, kdy se levná benzínová auta vlastně nevyplatí. Řešení, které se často dělá u dražších aut, tedy že se přidá elektromotor, u levných nedává moc smysl – cena takového řešení by byla téměř stejná, jako výše pokuty. Právě elektřina je ale častým řešením této situace – i proto v poslední době tolik přibývá hybridů. Takový hybrid se s emisemi ve většině případů vejde do limitu. No a pokud se jedná o plug-in hybrid, je situace zase úplně jiná, jelikož takové auto má většinou hodnoty do 50 g CO2/km.

Díky menší produkci CO2 se pokuty mnohem méně dotknou aut na CNG a na naftu. Za takový naftový Superb vychází tedy jedenáctkrát menší pokuta, než za benzínovou Fabii. Superb za to vděčí i své hmotnosti, protože díky ní má podstatně vyšší limit.

A to je aktuální cesta automobilek – u současných modelů zapojit k pohonu elektřinu a tím snížit emise. Zároveň do portfolia zařadit i elektromobil, protože ten nejen sníží celkové hodnoty automobilky, jelikož se u něj počítá s nulovými emisemi, zároveň se jeden prodaný elektromobil v těchto pravidlech počítá za dvě prodaná auta.

Ne však vždy je možné emise snížit. Některá auta – jak malá, která by měla být co nejlevnější, tak sportovní, emise budou mít vyšší. Jak si s tím automobilky poradí? V případně dražších sportovních modelů to není až takový problém – zdraží je a tím alespoň z části pokryjí pokuty. To je příklad třeba Renaultu Megane R.S., či Hyundai i30 N. U některých automobilek navíc platí doporučení pro prodejce, že by na jedno sportovní auto měli prodat jedno čistě elektrické. To není v současné době úplně snadný úkol.

U levných malých aut je ale situace horší. Pokud se automobilka rozhodne, že takové auto nechá v nabídce, buď ho zdraží, pak ale ztratí na své atraktivitě, nebo ho bude prodávat jen v menším množství, pak se na něj ale zase bude dlouho čekat. Případně ve svém portfoliu modelů zdraží nějaký jiný, aby se pokuta kompenzovala. Existuje ale i další možnost – že takový model z nabídky jednoduše zmizí. Takový osud potkal například benzínovou Škodu Citigo a benzínový Volkswagen Up!. Ty nahradily čistě elektrické verze, které jsou strategické – jsou relativně levné a výrazně snižují celkové emise automobilky, takže se stále mohou prodávat větší modely bez výrazného zdražení.

Z toho všeho plyne, že přichází doba, kdy malá a levná auta moc nebudou. Protože aby byla levná, musela by je automobilka dotovat, což se ji nevyplatí. Proto se vyplatí využít výhod dlouhodobého pronájmu auta z Driveto Klubu co nejdříve.