Jak nabíjet elektromobil díl 2: Porovnání domácího a veřejného nabíjení + ceny
V České republice je celkově registrováno už téměř 15 000 elektromobilů. Samozřejmě je to stále jen zlomek celkového vozového parku republiky, ale jejich podíl stále stoupá. Nabíjet ze sítě navíc musí nejen majitelé čistých elektromobilů, ale také ti, kteří jezdí plug-in hybridy. Je třeba si ale uvědomit, že elektromobil by se měl dobíjet ve chvíli kdy ho nepotřebujeme používat. Proto je dobíjení doma či v práci tím nejlepším řešením.
Domácí zásuvka
Nabíjení elektromobilu doma přes noc patří k nejpohodlnějším a nejlevnějším variantám. Elektromobil je možné připojit do běžné 230 V zásuvky, která je ve všech domácnostech. Nevýhodou je vysoká časová náročnost, za hodinu nabíjení se dojezd elektromobilu zvýší přibližně o 14 km. Většině plug-in hybridů bude nabíjení trvat nějakých pět až šest hodin, čistě elektrická auta se do plna nabijí přibližně za 16 hodin a elektromobily s větší baterií stráví nabíjením z takové zásuvky klidně celý den a někdy i více. Ne každý den je ale nutné nabíjet ale nabíjíte z nuly do 100 %, takže to nemusí být takový problém, jak na první pohled vypadá.
Pokud chcete čas nabíjení zkrátit, můžete s vhodnou redukcí použít pětikolíkovou zásuvku (jedno- či třífázovou, s napětím 230 nebo 400V a proudem 16 nebo 32 A), jež umožňuje nabíjení výkonem od 3,6 kW až k 22 kW. Tou je vybavena většina rodinných domů, kde slouží k napájení cirkulárky nebo míchačky. Hodina dobíjení z vícefázové zásuvky zvýší dojezd elektromobilu až o 55 km. Musíte však předem uvážit následující:
- Jaký nejvyšší výkon dokáže vaše auto využít – každé je totiž vybavené jinou palubní AC nabíječkou. Výkon 22 kW vám tak u auta s nabíječkou o maximálním výkonu 6,4 kW bude k ničemu.
- Jaký máte doma jistič – pokud večer zapnete televizi, pračku, sušičku a do toho budete chtít nabíjet elektromobil, nemusí takový nápor unést.
- Jak robustní elektrické vedení doma máte – když ve vašem domě bude dlouhé hodiny téct skrz dráty a zásuvky vysoký proud, může to generovat teplo, které komponenty nemusí snést.
Wallbox
Jedná se o domácí nástěnnou dobíjecí stanici, která je efektivnější než nabíjení z běžné zásuvky – podle typu přibližně dvakrát až desetkrát. Taková krabička umí hodně usnadnit život s elektromobilem. Třeba díky integrovanému kabelu nebudete muset pokaždé vyndávat a rozmotávat kabel z kufru. Účelem wallboxu je také zajištění bezpečnosti neboli ochrana proti přepětí, přehřátí a podobným problémům. Chytré wallboxy také umí optimalizovat celý nabíjecí proces, takže nabíjejí v časech s nízkým tarifem a nepřetěžují domácí síť (když pustíte pračku, tak svůj odběr sníží). Většinou v sobě mají také webserver umožňující vzdálený přístup přes mobilní aplikaci, díky níž můžete řídit nabíjení a sledovat statistiky.
Zásadní výhodou instalace wallboxu pak může být to, že díky němu máte nárok na nižší tarif D27d, kdy v určitých časech (primárně v noci) můžete čerpat lacinější elektřinu pro svůj vůz. Wallbox si ale pořizujte výhradně od renomovaných výrobců a nechte si jej nainstalovat od profesionálů. Cena se pohybuje od 15 do 60 tisíc korun, ale u starších domů je nutné vzít v potaz i dodatečné náklady na úpravy elektroinstalace.
Kolik stojí dobíjení doma?
Průměrná cena elektřiny u dominantních dodavatelů se v roce 2022 pohybuje kolem 8 Kč/kWh bez využití speciálních tarifů. Nejoblíbenější modely elektromobilů mají spotřebu asi 18 kWh/100 km, to znamená náklady na provoz elektromobilu ve výši 144 Kč na 100 km. Distributoři elektřiny však nabízí speciální tarif pro nabíjení elektromobilů. Ta umožní čerpat elektřinu v nízkém tarifu po dobu alespoň 8 hodin v časovém rozmezí od 18:00 do 8:00. Díky nízkému tarifu se sníží náklady na nabíjení téměř o polovinu a navíc ho lze využít pro celou domácnost.
Na vzestupu je rovněž využití energie z vlastní solární elektrárny pro dobíjení elektromobilu. Například ČEZ nabízí svým zákazníkům Battery Box, který slouží k uložení solární energie a díky inteligentnímu řízení rozhoduje o tom, zda se bude elektřina distribuovat do domácnosti nebo pro dobití elektromobilu.
Veřejné nabíjení
Elektromobil se dá samozřejmě nabíjet i ve veřejném prostoru, ačkoliv by se tento způsob měj používat jen v pohotovostních případech či při dlouhých cestách. Nejpohodlnější to bude při vašich běžných zastávkách v obchodech nebo nákupních centrech, kde už velmi často pamatují i na elektromobilisty. Nejbližší místo stačí dohledat v některé z mnoha mobilních aplikací přímo od dodavatelů energií (ČEZ, PRE nebo E.ON) nebo třetích stran (Mapy.cz, EVmapa, ChargeMap).
V polovině roku 2022 fungovala v Česku už více než tisícovka dobíjecích stanic. Nejhustší síť vlastní ČEZ, E.ON a PRE. Tyto společnosti stojí za zhruba dvěma třetinami nabíjecích stanic. V prosinci 2019 se otevřela také první ultrarychlá nabíječka IONITY.
Kolik stojí nabíjení elektromobilu u ČEZ
ČEZ pro majitele elektromobilů zavedl tzv. Driver portál. Systém slouží ke komplexnímu řízení veřejné sítě dobíjecích stanic. Zákazníci v něm mohou sledovat obsazenost nebo nefunkčnost stanic a získají přehled o tom, kolik je stojí nabíjení doma či na cestách. Cena je odstupňována od typu nabíječky. Nejméně zaplatí registrovaní zákazníci u AC konektorů, kWh zde vyjde na 6 korun. Nejdražší je dobíjení na rychlonabíječkách. Neregistrovaní hradí 12 korun/kWh.
ČEZ zpřísnil také poplatky za obsazení dobíjecí stanice. Za každou minutu stání u stojanu po dobití baterie na maximum zaplatí řidič 2 Kč. Na stejný poplatek se musí připravit i po uplynutí 480 minut u AC stojanů, 90 minut u DC nabíječek a 45 minut u ultrarychlých HPC konektorů – a to i v případě, že ještě nemá plně nabito.
Ceny nabíjení elektromobilů u E.ON
E.ON nabízí výhodné dobíjení pro zákazníky registrované do služby E.ON Drive. Při registraci obdrží řidič zdarma RFID kartu, pomocí níž dobíjí u nabíječek E.ON za nižší tarif. Cena nabíjení u AC stanice je 6 Kč/kWh, u DC stanice 7,50 Kč/kWh. Za nabíjení na ultrarychlé nabíječce zaplatí zákazník s E.ON Drive 10 Kč/kWh. Neregistrovaný zákazník platí 9 Kč/kWh u AC stanice a 11 Kč/kWh u DC stanice. V případě rychlonabíječky zaplatí 13 Kč/kWh. Pro každý typ stanic je stanoven počet volných minut, po jejichž překročení platí řidič 2 Kč/min. U AC stanic činí tato hranice 480 minut, u DC stojanů 90 minut a pro rychlonabíječky 45 minut.
Cena dobíjení u PREpointů
Zejména pro obyvatele hlavního města je důležitý ceník největšího pražského poskytovatele elektřiny PRE, který provozuje síť veřejných nabíječek – tzv. PREpointy. Pro pravidelné uživatele PRE poskytuje službu pomocí dobíjecího čipu nebo pražské Lítačky. Od poloviny letošního roku připravila pražská energetika nový produkt AC v klidu. Ten je poskytován za měsíční paušální poplatek a funguje jako balíček předplacených kWh a času. Konkrétně se jedná o 100 kWh a 24 hodin dobíjení v AC stanici za 600 Kč měsíčně. Registrovaní zákazníci PRE zaplatí u AC stanice 7 Kč/kWh, u DC stanice 8 Kč/kWh. Nabíjení u DC stanic s výkonem 150 kW a více vyjde na 10 Kč/kWh. Zákazníci Skupiny PRE platí za kWh vždy o korunu méně. Pro jednorázové nabíjení je možné naskenovat QR kód přímo na stojanu, čímž se otevře platební brána. Stačí vybrat dobu nabíjení a zaplatit. Ceny pro neregistrované zákazníky začínají na 240 Kč/hod.
Cena nabíjení u rychlonabíječky IONITY
Za sítí nabíjecích stanic IONITY stojí kooperace automobilek BMW, Volkswagen, Ford, Mercedes Benz, Audi a Porsche. Později se přidal také Hyundai. Se stojany IONITY se můžete setkat především v západní Evropě. V Česku společnost zahájila provoz na konci roku 2019 a to na dálnici D5 u Berouna. IONITY účtuje své zákazníky po kilowatthodinách – za jednu kWh zaplatíte 21 Kč. Tato závratná částka platí pro neregistrované zákazníky. Pokud máte elektromobil od jedné z automobilek, která za stanicemi IONITY stojí, nabídne vám výrobce daleko výhodnější tarif.
Elektromobil na flexibilní operativní leasing