Druhy elektromobilů. Vyznáte se ve zkratkách?

Ztrácíte se ve zkratkách PHEV, BEV, HEV a podobné? Setkáváme se s nimi stále častěji a frekvence jejich použití bude  stále častější. Elektromobil je sám o sobě poměrně rozsáhlý pojem a zahrnuje v podstatě jakýkoliv vůz, který ke svému pohonu používá elektřinu. Rozdělit je musíme následovně:

BEV - Battery Electric Vehicles
Jakýkoliv vůz, který ke svému pohonu používá výhradně a jen elektrickou energii. Příkladem budiž nejznámější Tesla, chystaná Škoda Enyaq nebo už rozšířené vozy jako Hyundai Kona či Renault Zoe.

FCEV - Fuel Cell Electric Vehicles
Elektromobily s palivovými články, dnes téměř výhradně na vodík. Například Toyota Mirai či Hyundai Nexo.

HEV - Hybrid Electric Vehicles
Hybridní automobily kombinují pohon na elektrickou energii s klasickým spalovacím motorem na benzín či naftu. Zejména tato kategorie vozů je dnes nejrychleji rostoucím segmentem. Hybridní automobily se ale dělí ještě dál.

MILD HYBRID (BAHV)
je sice vybaven elektromotorem, ale k pohonu kol po celou dobu jízdy stále využívá spalovací motor. Elektromotor při provozu vypomáhá spalovacímu motoru např. při rozjezdu nebo zrychlování. Bývá pak doplněn o pomocný akumulátor s větší kapacitou elektrické energie, díky čemuž disponuje vyšší schopností rekuperace, která dopomáhá k dalšímu snížení spotřeby paliva a tím ke snížení emisí CO2. Dnes je takovým systémem vybavena drtivá většina nové automobilové produkce.

FULL HYBRID
je plně hybridní vůz, což znamená, že dokáže jezdit čistě na elektrický pohon, nakolik mu to tedy kapacita baterií dovolí. Ta bývá většinou omezená. Nejznámější vozy s full hybridní technikou jsou ty od japonské Toyoty.

PLUG-IN HYBRID (PHEV)
je v technickém základu full hybrid doplněný o další techniku. Rozdíl mezi full hybridem a plug-in hybridem spočívá v tom, že u full hybridu se trakční baterie dobíjí pouze rekuperací při brzdění nebo spalovacím motorem, zatímco u plug-in hybridu lze zvětšenou trakční baterii nabíjet také ze zásuvky či dobíjecí stanice. Díky tomu můžete dosahovat dojezdu až 50 km čistě elektrického dojezdu bez nutnosti nastartovat spalovací motor. Nezanedbatelným důsledkem je také nejnižší produkce emisí CO2 z výše jmenovaných hybridních technologií. Zjednodušeně se jedná o hybrid do zásuvky, kdy ale není nutné baterii vždy dobíjet, protože k jízdě můžete používat jen samotný spalovací motor. Právě tato kategorie je jednou z nejrychleji rostoucích v automobilovém průmyslu a v podstatě každé nově uvedené auto na trh, má kromě své konvenční varianty i plug-in hybridní verzi. Například Škoda Superb iV, Volvo Recharge, Ford Kuga PHEV, Mini Cooper E atd.

Registrační značka EL
A teď ještě důležité upozornění. Silniční vozidlo používající jako palivo elektrickou energii nebo vodík má dle zákona nárok na speciální značku s písmen EL. Nemusíte mít ale nutně elektromobil, stačí plug-in hybrid s kombinovanou toxicitou do 50 gramů na kilometr. Ekologická značka přináší výhody ve formě bezplatného parkování na modrých a fialových zónách v Praze a volné užívání dálnic bez nutnosti koupě dálničního kuponu.