Adam Szabó: Driveto rostlo překážkám navzdory. Letos má před sebou ještě větší výzvy.

Rok 2021 byl pro business s auty jeden z nejkomplikovanějších vůbec. Každý týden jsme četli o nedostatku čipů, nedostatku aut nových i ojetých, dlouhých dodacích dobách, zdražování aut na všech úrovních a tlaku na elektromobilitu. Registrace nových aut v ČR se podle SDA pohybovaly na podobných číslech, jako v první covidovém roce 2020. Nedostatek aut a jejich vyšší pořizovací ceny způsobily nárůst objemu prodejů ojetin, který výrazně překročil předešlý rok. Postupem času se ale i ojeté vozy vyprodávaly a neúměrně rostla jejich cena. Za rok 2021 stoupla cena ojetin na českém trhu průměrně o 16 procent, což byl nejvyšší nárůst za posledních šest let. Zvýšení úrokových sazeb a plošné zdražení téměř všeho, aut nevyjímaje, jen dokreslilo nesmírně komplikovanou situaci. Pro koncového zákazníka začarovaný kruh.

Driveto se výše zmíněným problémům samozřejmě vyhnout nemohlo. Kombinací objednaných aut dlouho dopředu, setem služeb a flexibilitě jsme ale rok zakončili v rekordních číslech. 2021 jsme uzavřeli s obratem 200 milionů korun, který je o 80 milionů vyšší než v roce 2020. Zákazníků, kteří auty z Driveta najeli za rok 2021 více jak 2 miliony kilometrů, bylo meziročně více o 50 % víc než 1800.

Významným generačním milníkem pro nás byl začátek nákupu vlastní flotily aut. Díky úvěrovému financování České spořitelny doplněného investicí skupiny Miton nám aktuálně jezdí 150 vlastních aut a více jak sto dalších očekáváme v prvních měsících tohoto roku. Tyto nákupy umožňují Drivetu svobodu při rozhodování, jestli auto nabídnout dalšímu zákazníkovi nebo analyticky vyhodnotit, zda je nejvýhodnější ho prodat.

V tomto roce jsme také pořád více a více cítili zvýšenou poptávku po elektroautech a tak jsme do nabídky doplnili několik automobilů, například BMW iX3 nebo Mini Cooper SE. Zájem o ně se potvrdil a tak budeme v roce 2022 postupně přidávat do nabídky další modely.  

V Drivetu proběhly velké změny i personálně. K našemu management teamu se připojili noví šéfové - marketingu, developmentu, strategie i technické části. Všechny nábory povedou, jak věříme, k rychlejší akceleraci, efektivitě a zlepšování našich služeb.

Jak bude vypadat rok 2022?

Rok 2022 bude neméně složitý. Momentálně nevidíme zlepšení v termínech dodání aut nebo stabilizace jejich cen. Kvůli zvýšení úrokových sazeb se s nejvyšší pravděpodobností zvýší ceny obecně, nejen u aut, a budou výrazným tématem začínajícího roku. Toto zdražování bohužel pocítí i koncoví zákazníci.

Driveto chce přes všechny problematické tržní ukazatele dále růst a dělat správné kroky obchodně i ve vztahu k zákazníkům. To, že se nám to zatím daří, dokládá i 3. místo nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropy v rámci Deloitte fast 50. Plán pro tento rok je dosáhnout obratu 300 milionů. V roce 2022 se budeme soustředit primárně na ziskovost, zlepšení zákaznické zkušenosti a posílení vlastní značky na trhu. Klíčovým krokem k udržitelné profitabilitě bude pokračování nákupu vlastních aut a jejich provoz. Zároveň si letos poprvé vyzkoušíme i schopnost prodávat auta, která již nebudeme chtít udržovat ve flotile flexibilního pronájmu.

V rámci zlepšení klientského zážitku chystáme otevřít naše první zákaznické centrum, kde bude probíhat předávání a vracení aut. Zároveň se lidé budou moci přijít na naše auta i fyzicky podívat. Důležitá je pro nás samozřejmě i spokojenost současných zákazníků pro které připravujeme nový zákaznický profil, aby se jednoduše dostali k důležitým informacím.

Pro posílení pozice značky budeme pokračovat v tvorbě vlastního obsahu, který cítíme, že nás odlišuje od ostatních konkurentů a zároveň se budeme více soustředit na komunikaci našich hlavních atributů značky jako je flexibilita a transparence.